صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • مدیریت فوتبال
  • ورزش جهان
  • ویژه المپیک 2024پاریس
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و بیست و یک - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و بیست و یک - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۸

دونده سرعت آفریقایی تاریخ‌ساز شد

تیبوگو: این پیروزی تقدیم به روح مادرم

وصال روحانـی
روزنامه‌‌نگار


لتسیل تیبوگو، دونده اهل کشور آفریقایی بوتسوانا، پنجشنبه شب با قهرمان شدن در دوی 200 متر مردان المپیک پاریس، از جهات مختلف تاریخ‌سازی کرد. او پس از تمام شدن مسابقه فینال این ماده، اولین کاری که انجام داد، تقدیم کردن این پیروزی به روح و خاطره مادرش بود که در ماه مه (اردیبهشت) امسال درگذشت. او به خبرنگاران گفت: «مادرم از آن بالا (آسمان) در حال دیدن این صحنه است و مطمئنم که از این بابت بسیار شاد شده است. من از فرط وابستگی به او حتی تاریخ تولد مادرم را روی کفشم حک کرده‌ام.»
تیبوگو ورزشکار تازه شناخته شده‌ای نیست. او سال پیش نیز، در پیکارهای دوومیدانی قهرمانی جهان به مدال برنز ماده بسیار مهم و مورد توجه 200 متر دست یافته بود. با این حال پیروزی او در پاریس، چند دستاورد تازه و نادیده را به نامش نوشت. مدال زرین او، اولین طلایی است که بوتسوانا در تاریخ حیات این کشور در بازی‌های المپیک کسب کرده و خود او را هم به اولین ورزشکار آفریقایی تمامی ادوار تبدیل کرد که در ماده 200 متر دوی مردان المپیک قهرمان شده است. تیبوگو در این باره گفت: «این برد بسیاری از باورها و انگاره‌های موجود درباره دوندگان آفریقایی را عوض می‌کند. پیش‌تر این تصور وجود داشت که دونده‌های آفریقایی فقط برای دوهای طویل و مواد استقامت خوب‌ هستند و در مواد نیمه استقامت 1500 و 800 متر هم موفق ظاهر می‌شوند اما قهرمانی من در پاریس هشداری به همه کارشناسان است تا باور کنند که آفریقایی‌ها می‌توانند در مواد سرعت هم حرف اول را بزنند و این یک دستاورد به غایت پراهمیت است.»
در این مسابقات، مدال نقره دوی 200 متر به کنی بدنارک از امریکا رسید و نوا لایلز دیگر دونده امریکایی که چند روز پیش‌تر مقام قهرمانی دوی 100 متر را به دست آورده بود، به مدال برنز 200 متر اکتفا کرد اما بعد از اتمام مسابقه بلافاصله افشا شد که لایلز با وجود ابتلا به کرونا و تحلیل رفتن شدید توانایی جسمانی و کاهش چشمگیر میزان نفسگیری قفسه سینه‌اش در این مسابقه شرکت کرده است. هیأت اعزامی امریکا به المپیک پاریس، مدعی شد که لایلز تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده تا سایر دونده‌های حاضر در دوی 200 متر پنجشنبه شب مثل او مبتلا به کووید 19 نشوند اما آنچه در عمل دیده شد، این بود که لایلز در پایان مسابقه از فرط ضعف از پشت روی پیست افتاد و او را با صندلی چرخدار از استادیوم بیرون بردند. ضمن اینکه لایلز به خاطر عارضه فوق، امشب در فینال دوی 4 در 100 متر امدادی مردان هم شرکت نخواهد کرد و فرد دیگری جای او را در تیم امریکا خواهد گرفت.

جستجو
آرشیو تاریخی