صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • مدیریت فوتبال
  • ورزش جهان
  • ویژه المپیک 2024پاریس
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و بیست و یک - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و بیست و یک - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

بغض سنگنوردی روی دیواره‌های پاریس ترکید

علیپور مدال را به صدم ثانیه‌ها باخت

اسپایدرمن سنگنوردی ایران با دست‌های خالی برای فتح دیواره‌های المپیک پا به پاریس گذاشته بود اما دستش به مدال نرسید تا ثابت شود گاهی نمی‌شود که نمی‌شود. رضا علیپور در اولین حضور سنگنوردی سرعت در المپیک، سی و نهمین سهمیه کاروان ایران را گرفت تا حق به حقدار رسیده و سریع‌ترین مرد عمودی ایران هم المپیکی شود. او که همیشه از تجهیزات، امکانات و نداشتن دیواره استاندارد در کشور گلایه‌ها کرده است، این بار هم با دست‌های خالی و در سالنی که هنوز به بهره‌برداری نرسیده و بیشتر شبیه دخمه بود تا سالن، به دیواره‌های المپیک پل زد تا در شرایطی نابرابر با غول‌های سنگنوردی دنیا رقابت کند. برای رسیدن به پاریس مسیری صعب‌العبور را پشت سر گذاشت و به گفته سرمربی‌اش به‌خاطر نبود امکانات لازم، با ذهنی آشفته پا به المپیک گذاشت اما در پاریس تمام توانش را روی دیواره‌ها گذاشت تا ثابت کند که می‌شود با دست‌های خالی هم کارهای بزرگ کرد. او که به دیدار رده‌بندی راه یافته بود در مصاف با سنگنورد امریکایی 14 صدم ثانیه کم آورد و نتوانست مأموریت غیرممکنش را ممکن کند تا ثابت شود که جنگ، جنگ پول و قدرت است و با دستان خالی نمی‌شود در مبارزه‌ای نابرابر پیروز شد، هرچند که چهارمی المپیک و قرار گرفتن در میان 4 سنگنورد برتر دنیا با شرایطی که علیپور پشت سرگذاشت، خود حکم فتحی بزرگ را دارد.
اشک‌ها و فریادهای او در میان آسمان و زمین بعد از دست رفتن مدال المپیک، بغض سنگنوردی را در پاریس ترکاند و باعث شد تا بسیاری از مردم با گریه‌های غریبانه علیپور اشک بریزند و در فضای مجازی واکنش‌های احساسی زیادی نسبت به این ورزشکار با غیرت نشان دهند؛ ورزشکاری که کم نگذاشت و تا آخرین لحظه جنگید اما صدم ثانیه‌ها مدال را از چنگ او درآورد. برای کسانی که سریع‌ترین مرد عمودی ایران را خوب نمی‌شناسند، رضا علیپور فقط در قالب المپیک پاریس تعریف می‌شود اما او سال 2017 رکورد سنگنوردی دنیا را به نام خود ثبت کرد و تکنیکی به نام تکنیک رضا علیپور را در سنگنوردی ابداع کرد که با همین شیوه سال‌های سال رکورد جهان را در اختیار داشت و حالا همین باعث شده که او را به عنوان یکی از اسطوره‌های سنگنوردی سرعت دنیا بشناسند و حریفان برای او احترام زیادی قائل باشند.
علیپور بعد از دست رفتن مدالش روی دیواره‌های پاریس عذرخواهی کرد و خود را شرمنده مردم دانست که با این کار به بسیاری از ورزشکاران ایرانی درس غیرت داد. همین موضوع هم باعث شد تا محمود خسروی وفا رئیس کمیته ملی المپیک در تماسی تلفنی از او تشکر کرده و قول پاداشی ویژه را به او بدهد. حالا امیدواریم کمیته ملی المپیک پای قولش بماند و سر کیسه را شل کرده تا این پاداش واقعاً ویژه باشد. همچنین یک سالن استاندارد و تجهیزاتی در سطح جهانی حق ورزشکاری مثل علیپور است، ورزشکار نخبه و با تعصبی که دنیا به احترامش کلاه از سر برمی دارد و رقبا جلوی پایش زانو می‌زنند اما خود ما نه در حد و اندازه‌هایش او را می‌شناختیم و نه امکانات کافی در اختیارش گذاشتیم که اگر گذاشته بودیم، به گفته خودش هیچ کدام از این رقبا به گرد پایش هم نمی‌رسیدند و بی‌شک امروز مدال طلای سنگنوردی سرعت مردان در جیب کاروان ایران بود.

جستجو
آرشیو تاریخی