همه «اولین»هایی که ادریل یولو به ثبت رساند

آرزوساز یک ملت

وصال روحانی
روزنامه‌‌نگار


یکشنبه شب در المپیک پاریس در فینال تک اسباب پرش از خرک مردان در ورزش ژیمناستیک، یک ورزشکار فیلیپینی به نام کارلوس ادریل یولو تاریخ‌سازی کرد. در رشته‌ای که تک نماینده ژیمناستیک ایران (مهدی الفتی) به رتبه‌ای بالاتر از هفتمی در میان هشت ورزشکار حاضر در صحنه دست نیافت، یولو با کسب مدال طلا یکسری دستاورد بزرگ و جالب و تازه را به ثبت رساند. او با این پیروزی به اولین ورزشکار مرد در تاریخ حیات فیلیپین تبدیل شد که به یک مدال طلا در بازی‌های المپیک رسیده است. او به علاوه اولین مرد کشورش شد که به یک مدال بسیار مهم در ژیمناستیک نائل شده و افزون بر آن به دومین ورزشکار فیلیپینی (با احتساب هر دو قسمت مردان و زنان) تبدیل شد که یک مدال طلا در المپیک صید کرده است. یولو بعد از قطعی شدن پیروزی‌اش گفت: «ما یک کشور بسیار کوچک هستیم و امکانات و جمعیت و ظرفیت‌های‌مان اصلاً در حد کشورهای بزرگ نیست. با این اوصاف طلا گرفتن ما در المپیک یک اتفاق بزرگ است و به همین خاطر من این موفقیت را به تمامی هموطنانم تقدیم و همچون یک هدیه ارائه می‌کنم. مردم کشورم همیشه از من حمایت کرده‌اند و مدیون آنها هستم.»
 
پیشینه‌ای سرشار از افتخار
با این حال باید متذکر شد که با وجود همه «اولین»هایی که یولو با پیروزی در پاریس خلق کرد، او پیشینه کسب شش مدال طلا در ادوار مختلف پیکارهای ژیمناستیک قهرمانی جهان را در کارنامه‌اش دارد و از تجربه‌ای فراوان برخوردار است. در عین حال عده‌ای شک داشتند که او بتواند با فشار شدید روحی حضور در میدان بسیار دشوار المپیک کنار بیاید و اینجا هم روی سکوی اول بایستد. این در حالی است که در آستانه برگزاری مسابقه‌های ژیمناستیک قهرمانی جهان 2023 مونی هیرو کوچی یاما، مربی طولانی مدت یولو با او قطع همکاری کرد.  اما این ورزشکار متبحر 24 ساله هرگز خود را نباخت و در سالن قدیمی و معروف برسی پاریس یک نمایش عالی از آمادگی جسمانی را به اجرا گذاشت. گاهی به نظر می‌رسید پرش یولو او را به سقف سالن رسانده ولی هر چه بود، هیچ یک از سایر فینالیست‌های این ماده نتوانستند با او هماوردی کنند و تسلیم او شدند. یولو سرانجام با نمره 15 بر مدال زرین ماده پرش از خرک مردان بوسه زد و کار را تمام کرد. او روی زمین زانو زد و فریادی کشید و زیر گریه زد. او روی سکوی افتخار و به هنگام دریافت مدال طلایش نیز سرشار از احساس بود و تحت تأثیر کارهای بزرگی قرار داشت که در دقایق قبلی برای کسب طلا انجام داده بود. چیزهایی که وی را به تاریخ طولانی و طلایی المپیک پیوند زد.

 

پاداش‌های جالب به قهرمان فیلیپینی

کارلوس یولو ژیمناست فیلیپینی دومین مدال طلای المپیکش را به دست آورد و درخشش خود را در پاریس ادامه داد. یک منزل سه خوابه، هزاران دلار پول نقد و یک عمر رامن (یک نوع غذای پرطرفدار) رایگان از جمله هدایایی است که دولت و برندهای محلی متعهد شده‌اند که به این جوان ۲۴ ساله به خاطر قهرمانی‌های تاریخی‌اش به او پاداش بدهند. یک قرن از اولین حضور فیلیپین در المپیک ۱۹۲۴ می‌گذرد. ​​هیدلین دیاز وزنه‌بردار این کشور سه سال پیش اولین مدال طلای المپیک این کشور را در توکیو به دست آورد و حالا یولو دو طلا در این رقابت‌ها به دست آورده تا پرافتخارترین ورزشکار تاریخ کشورش شود. افراد مشهوری از جمله فردیناند مارکوس جونیور، رئیس‌جمهور و لیزا آرانتا مارکوس، بانوی اول این کشور به یولو تبریک گفتند. دولت فیلیپین ۱۰ میلیون پزوی فیلیپینی (حدود ۱۷۳ هزار دلار) به این ژیمناست اهدا می‌کند؛ پاداشی که به هر دارنده مدال طلا وعده داده شده و یک شرکت املاک به او قول داده یک واحد سه خوابه کاملاً مبله در مک‌کینلی هیل در کلان‌شهر مانیل به او اهدا کند. مجلس نمایندگان متعهد شده به آقای یولو شش میلیون پزو بدهد و بزودی قرار است او قهرمان ورزشی و گنجینه ملی نامیده شود. حتی کلینیک‌ها و دانشگاه‌های پزشکی فرش قرمز را برای قهرمان ملی‌شان پهن کرده‌اند و قرار است به صورت مادام‌العمر به او خدمات پزشکی رایگان ارائه دهند. رستوران‌های زنجیره‌ای نیز مرغ کبابی، رامن (یک نوع غذا پرطرفدار) و چند غذای دیگر را قرار است به او به صورت رایگان اهدا کنند تا به این ترتیب مانیل آماده استقبال از قهرمان خودش شود.

جستجو
آرشیو تاریخی