صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • ویژه المپیک 2024پاریس
  • ورزش جهان
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و هجده - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و هجده - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

قهرمانی شگفت‌انگیز رکابزن بلژیکی

رستگاری کنار برج ایفل

ایلیا بهزاد اول
خبر‌نگار


یکی از جذاب‌ترین رشته‌های هر دوره المپیک، بی‌شک دوچرخه‌سواری جاده است. شنبه، این مسابقه در مسافت 272 کیلومتری، مسیر برگزاری رقابت‌های مشهور و بزرگ توردوفرانس برگزار شد.
علی لبیب، تنها دوچرخه‌سوار ایرانی که با عبور از خط پایان، طلسم ۱۶ ساله دوچرخه‌سواری کشور را شکست و نفر هفتاد و ششم شد. در این مسابقه، رمکو اونپوئل بلژیکی، با ثبت زمان ۶ ساعت و ۱۹ دقیقه و ۳۴ ثانیه جلوتر از بقیه رکابزنان از خط پایان عبور کرد و به مدال طلا رسید.
این، دومین طلای رکابزن بلژیکی در این دوره از مسابقات بود و این دوچرخه‌سوار، به اولین رکابزن مرد تاریخ المپیک تبدیل شد که در یک دوره از مسابقات هم در بخش جاده و هم در بخش تایم تریل به مدال طلا می‌رسد.
قهرمانی اونپوئل اما به همین سادگی‌ها هم نبود. او برای به تصویر کشیدن قاب تاریخی خوشحالی‌اش کنار برج ایفل پاریس، این دوچرخه‌سوار لحظات سخت و پراضطرابی را پشت سر گذاشت.
در فاصله نزدیک به ۴ کیلومتر تا پایان رقابت، اونپوئل به دلیل پنجر شدن لاستیک مجبور به تغییر دوچرخه‌اش شد و این اتفاق در نهایت به ضرر او تمام نشد. اونپوئل در این خصوص می‌گوید: «لحظات بسیار سختی بود؛ یک کیلومتر قبل از تغییر دوچرخه، موتور مخصوص حاضر در رقابت به من نشان داد که ۲۵ ثانیه از سایر رقبا جلو هستم.»
با تغییر دوچرخه و کمک مکانیک‌های حاضر در تیم بلژیک، رؤیای اونپوئل زنده ماند و این رکابزن در نهایت به مدال طلای المپیک ۲۰۲۴ رسید. آن هم در رقابتی که با مسیر ۲۷2 کیلومتری، طولانی‌ترین رقابت دوران حرفه‌ای او و ۳۴ دوچرخه‌سوار دیگر حاضر در مسابقه محسوب می‌شد.
با توجه به نزدیکی محل برگزاری رقابت با مرز بلژیک، در مسیر مسابقه بسیاری از هواداران اونپوئل حضور داشتند و به او برای تاریخ‌سازی در مسابقات المپیک ۲۰۲۴ پاریس قوت قلب می‌دادند و خود این ورزشکار، از فرصت خود برای افتخارآفرینی در نزدیک‌ترین دوره رقابت‌های المپیک به شهر محل زادگاه خود یعنی آلست بلژیک استفاده کرد.
در پایان این رقابت سخت‌ و نفس‌گیر، اونپوئل شادی ویژه‌اش را کنار برج ایفل انجام داد و یکی از تصاویر تماشایی روز هشتم رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس را به نام خود ثبت کرد. این دوچرخه‌سوار ۲۴ ساله که پیش از این عنوان بهترین رکابزن جوان توردوفرانس را کسب کرده بود، حالا پس از درخشش برای کشورش به دنبال افتخارآفرینی در رقابت‌های باشگاهی دنیای دوچرخه‌سواری خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی