امروز؛ شروع مسابقات کشتی فرنگی در المپیک

بوی مدال می‌آید

محسن وظیفه
روزنامه‌نگار

 10 روز بعد از شروع المپیک، که برای کاروان ایران جز حسرت و ناکامی چیز دیگری نداشت، از امروز قرار است ورق برگردد. با ورود کشتی، تکواندو و وزنه‌برداری یک هفته پایانی المپیک، داستان متفاوت می‌شود. البته در بین این سه رشته هم بیشتر نگاه‌ها به کشتی فرنگی و آزاد است. مسابقات کشتی فرنگی عصر امروز شروع می‌شود و ایران دو کشتی‌گیر روی تشک دارد که یکی ازمهمترین شانس‌های مدال طلای المپیک است. امین میرزازاده در 130کیلوگرم به واسطه طلای جهان در سال گذشته مهم‌ترین شانس تیم ملی کشتی فرنگی برای مدال طلا است اما کنار او مهدی محسن‌نژاد هم در وزن 60 کیلوگرم به میدان می‌رود.
 
غول کوبایی یا تانک بختیاری
پاریس دومین المپیک امین است. او دوره قبل هم در توکیو به میدان رفت و بعد از دو شکست مقابل میهان لوپز و رضا کایالپ به عنوان پنجم رسید اما حالا در دومین المپیک او شانس اول رسیدن به مدال طلا برای ایران است. کایالپ را سال گذشته در جهانی شکست داده اما او المپیک را به اتهام دوپینگ از دست داد و حالا فقط لوپز 42 ساله را مقابل خودش دارد. با توجه به سن و سال لوپز نباید شانس زیادی به او داد اما دارنده چهار مدال طلای المپیک چند روز پیش مربی‌اش را روی کول گرفت و با او تمرین کرد تا نشان دهد از نظر آمادگی جسمانی هنوز حرف ندارد. او به دنبال پنجمین طلای المپیک است اما حتماً یک حریف سرسخت دارد و آن کسی نیست جز امین میرزازاده که حالا لقب تانک بختیاری را هم به خودش گرفته است. کشتی این دو در هر مرحله‌ای به هم برخورد کنند یک فینال زودرس است.
 
محاصره بین مدال‌داران
مهدی محسن‌نژاد اولین کشتی‌گیر ایران است که در مسابقات کشتی فرنگی المپیک به میدان می‌رود. کشتی‌گیر خوزستانی برخلاف رقبایش و با وجود دو دوره حضور در ترکیب تیم ملی اما مدال جهانی ندارد. با این‌حال تجربه و غیرت مثال‌زدنی‌اش باعث شده تا همه امید به مدال این وزن داشته باشند. مدال طلا در این وزن تکرار مدال طلای امید نوروزی در المپیک 2012 است اما واقعاً باید از او چنین توقعی داشت؟
محسن‌نژاد برای رفتن روی تشک رقبای سرسخت زیادی دارد. هر چند که غیبت روس‌ها یکی از مدعیان این وزن را کم کرده؛ چرا که روس‌ها همیشه در این وزن مدعی جهان و المپیک بودند اما با این‌حال این وزن مدعی کم ندارد و یکی از اوزان نسبتاً شلوغ کشتی فرنگی است. آنگئورگی تیبالوف کشتی‌گیر روسی‌الاصل صربستان برنز نوجوانان جهان با روسیه و برنز جهان با صربستان را در کارنامه دارد، یکی از رقبای محسن‌نژاد است اما بجز او آیدوس سلطانگالی با دو برنز جهانی 2018 و 2022 از قزاقستان و انس باشار کشتی‌گیر 31ساله ترک با برنز 2023 جهان در صربستان هم از رقبای محسن‌نژاد در این وزن هستند. کوین دی آرماس از کوبا هم به دنبال حفظ این مدال طلا برای این کشور است. در المپیک توکیو کوبا با لوئیس اورتا این مدال طلا را به دست آورد اما حالا این کشتی‌گیر یک وزن بالاتر رفته است. بدون شک مهم‌ترین کشتی‌گیر این وزن زولمان شارشنبوکف است. کسی که سه سال گذشته دوبار طلای جهان و یک بار هم مدال نقره را به دست آورده و مدعی درجه یک مدال طلا است. کشتی‌گیر قرقیزستانی که البته سال گذشته در جهانی صربستان هم محسن‌نژاد مقابل او بد کشتی نگرفت و شاید اگر کمی اعتماد به نفس داشت، نتیجه بهتری کسب می‌کرد. البته این وزن مدعی دیگر هم دارد به نام کنچیرو فومیتای ژاپنی؛ کسی که دو سال استثنایی را در کشتی دنیا سپری کرد و مدال طلای جهان در سال‌های 2017 و 2019 را به دست آورد اما حالا روندش نزولی شده و با یک نقره و برنز در سال‌های 2022 و 2023 نشان می‌دهد که از دوران اوجش کمی فاصله گرفته اما با این‌حال حتماً مانند جهانی سال گذشته برای مدال طلای المپیک رقیب سرسخت شارشنبکوف است. ویکتور سیبانو از مقدونیه هم دیگر مدعی این وزن است. کشتی‌گیر 31 ساله که یک طلا و یک نقره جهان را در کارنامه دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی