برنامه مسابقات کشتی به کمک ایران می‌آید

پیش بـــه ســـوی طلا

محسن وظیفه
روزنامه‌نگار

 رقابت‌های کشتی بازی‌های المپیک از فردا با مسابقات دو وزن 60 و 130کیلوگرم شروع می‌شود؛ اما با برنامه‌ای که مسئولان برگزاری بازی‌ها، تغییرات زیادی در آن به وجود آورده‌اند. در روز اول مسابقات کشتی فرنگی فردا، دو کشتی‌گیر ایران یعنی مهدی محسن‌نژاد و امین میرزازاده به مصاف رقبایشان می‌روند که این تغییرات روز اول اهمیت زیادی برای کشتی‌گیران دارد.
تغییراتی که در زمان وزن‌کشی، شروع مسابقات و زمان قرعه‌کشی مسابقات به وجود آمده جالب توجه و مهم است. البته در بسیاری از موارد هم به سود تیم‌های ملی کشتی ایران است. تیم ملی کشتی فرنگی که دیروز دومین تمرین خود را در پاریس برگزار کرد؛ با برنامه‌ای که کادرفنی در نظر گرفته بیشتر به کشتی‌گیرانی فشار می‌آورد که باید وزن‌کشی کنند و بقیه تمرینات سبک‌تری انجام می‌دهند. مهدی محسن‌نژاد یکی از فرنگی‌کارانی است که برای رسیدن به سر وزن مسابقات، فشرده‌تر از بقیه کار کرده و تلاش می‌کند به بهترین شکل ممکن سر وزن برسد. هر چند برنامه جدید مسابقات یک اتفاق مهم را برای او و بقیه کشتی‌گیران ایران که وزن‌کشی لازم دارند؛ رقم زده تا حداقل با خیال راحت وزن اضافی را کم کنند. طبق اعلام مسئولان برگزاری مسابقات مراسم وزن‌کشی این دوره ساعت 8 صبح به وقت محلی آغاز می‌شود و در اتفاقی عجیب و نادر در این چند سال اخیر مسابقات هم از ساعت 16 به وقت محلی شروع می‌شود. این یعنی حدود هشت ساعت استراحت بعد از وزن‌کشی برای کشتی‌گیران که وزن زیادی را باید کم کنند. طبق قانونی که اتحادیه جهانی، مسابقات کشتی را برگزار می‌کند، وزن ‌شی مسابقات 7 تا 8 صبح برگزار می‌شود و بعد کشتی‌گیران نهایتاً دو ساعت زمان برای شروع مسابقات دارند و این فاصله برای ریکاوری کشتی‌گیرانی که وزن زیادی کم می‌کنند، بسیار کم است. دلیل این کار هم جلوگیری از وزن کم کردن‌های زیاد است اما حالا در این دوره این وضعیت با تصمیم مسئولان برگزاری رقابت‌ها تغییر کرده است. مهدی محسن‌نژاد از کشتی‌گیرانی است که به دلیل وزن کم کردن در مسابقات قهرمانی جهان خیلی دچار آسیب شده بود اما این‌بار او شرایط بهتری پیدا می‌کند تا از فرصت پیش آمده برای ریکاوری مناسب استفاده ‌کند. این روند البته در همه مسابقات وجود ندارد اما با این‌حال شرایط فوق‌العاده خوبی نسبت به گذشته برقرار است. به طور مثال در مسابقات روزهای بعد فاصله کم می‌شود و در وزن 67 کیلوگرم وزن‌کشی ساعت هشت صبح برگزار می‌شود اما مسابقات ساعت یک و نیم بعد از ظهر به وقت محلی شروع می‌شود یعنی عملاً پنج ساعت زمان استراحت برای کشتی‌گیرانی که وزن کم می‌کنند، به وجود می‌آید تا بتوانند بدن خود را احیا کنند.
 
افسوس برای گرایی
این نوع زمان برای وزن‌کشی بشدت به کار محمدرضا‌گرایی می‌آمد. کشتی‌گیری که با اجرای فوق‌العاده فنون بالا هم طلای المپیک را گرفت و هم طلای جهان را اما حالا کادرفنی هم اذعان دارد وزن زیادی کم می‌کند و برای بازگشت بدن، او زمان زیادی نیاز است اما با این برنامه او حداقل پنج ساعت زمان داشت تا بتواند با ریکاوری مناسب به مسابقات برسد، اما افسوس که او با یک روند ناعادلانه انتخابی از تیم ملی کنار رفت. اگر‌ گرایی در ترکیب تیم ملی بود با این برنامه‌ریزی شانس بسیار زیادی برای تصاحب مدال طلا پیدا می‌کرد. در دوره قبلی بازی‌ها هم علیرضا نجاتی، قربانی این وضعیت شد. نجاتی که در جهانی قزاقستان در سال 2019 شگفتی‌ساز شده بود به دلیل نبود زمان مناسب برای ریکاوری، خوب به سر وزن نرسید و شانس مدال در المپیک را از دست داد.
 
تغییر زمان قرعه‌کشی
یکی دیگر از تغییرات در برگزاری مسابقات کشتی فرنگی، به زمان قرعه‌کشی برمی‌گردد. زمان قرعه‌کشی در سال‌های اخیر قبل از شروع مسابقات و همه اوزان در یک روز بود اما حالا این برنامه تغییر کرده و برای هر مسابقه یک روز قبل از آن انجام می‌شود. هرچند که همچنان قبل از وزن‌کشی است و این خیال ما را راحت می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی