صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • ویژه المپیک 2024پاریس
  • ورزش جهان
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و شانزده - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و شانزده - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

چقدر طول می‌کشد یامال به رکورد گلزنی مسی برسد؟

مأموریت غیرممکن

فرخ حسابی
خبرنگار

 
مقایسه کردن هیچ کس با لیونل مسی منصفانه نیست چه برسد به یک پسر 17ساله که چشم دنیا به او است. اما می‌خواهیم مقایسه کنیم، چون اساساً کار ما این است. لامینه یامال شبیه‌ترین گزینه است برای آنها که دنبال جانشینی برای سلطنت مسی در بارسلونا می‌گردند. خودش هم البته آگاه است و می‌داند چه کار سختی پیش‌رویش است: «لیونل مسی بهترین بازیکن تاریخ است. مقایسه شدن با او فوق‌العاده است اما هیچ‌کس را نمی‌توان با او مقایسه کرد. اگر بتوانم نیمی از دوران حرفه‌ای مسی را داشته باشم، خوشحال می‌شوم.»
 
محو شدن فاتی
آنسو فاتی تهدیدی برای جایگاه مسی به شمار می‌رفت، حتی وقتی فوق‌ستاره آرژانتینی به پاریس رفت، وارث پیراهن شماره 10 او شد. اما فاتی در سمت چپ بازی می‌کند و مصدومیت‌ها امانش را بریده و مانع پیشرفتش شده تا جایی که دوران قرضی ناموفقی در برایتون داشت و آینده مبهمی دارد. دیگر چه کسی را داریم؟ بویان؟ دلوفئو؟ ایتوربه؟ مونیاین؟ راستش را بخواهید، هیچ‌کدام حتی نزدیک هم نشدند. چگونه می‌توانستند؟ مسی همه چیز را تغییر داد. احتمالش خیلی زیاد است که رکورد گلزنی او برای بارسلونا هرگز شکسته نشود. به هرحال غیرممکن نیست و واقعیت این است که یامال می‌تواند.
 
شباهت لامینه و لیونل
وجوه تشابهی وجود دارد. مسی و یامال هر دو در بال راست بازی می‌کنند، هر دو چپ‌پاهایی هستند که میل به حرکت عرضی دارند، هر دو محصول لاماسیا هستند و هر دو در سن خیلی پایین در بارسلونا شروع کردند. یامال کمی جلوتر هم هست. وقتی مسی 17سال داشت، یعنی سن الان یامال، تنها 9بازی برای بارسلونا انجام داده و یک گل زده بود. یامال تازه 17ساله شده و یک فصل کامل برای بارسلونا بازی کرده با 50 بازی و 7گل. در فصل دوم مسی، یعنی فصل 2025-2024 که پیش روی یامال قرار دارد، این آرژانتینی در 25بازی 8گل زد. یامال خیلی راحت می‌تواند از این آمار عبور کند، در واقع همه چنین انتظاری دارند. مسی در فصل سوم 17گل زد و در فصل بعدش 16گل یعنی در 2008-2007. بعد یک‌باره وحشی شد! در 13فصل بعد، مسی در هر فصل حداقل 31 گل زد، در 6فصل بیش از 50گل به ثمر رساند، این واقعاً طبیعی نیست.
جلوتر از مسی
درحال حاضر، پسر طلایی اسپانیا جلوتر از بهترین بازیکن تاریخ است. او در مسیر است اما خیلی چیزها باید به نفعش رخ بدهد اگر می‌خواهد جانشین مسی در سلطنت بارسلونا شود.
اول از همه یامال باید از مصدومیت‌های عمده دور بماند. آنسو فاتی قربانی این مانع بزرگ شد که تمام دوران حرفه‌ای او را به خطر انداخته است. مسی وقتی در تیم جا افتاد، تا زمانی که در بلوگرانا بود، در هر فصل بیش از 40 بازی انجام داد. یک مصدومیت جدی می‌تواند شانس یامال برای عبور از مسی را از بین ببرد.
دومی آشکار است که اما او باید در بارسلونا بماند. خیلی کم بودند باشگاه‌هایی که در اوج مسی توانایی خریدنش را داشتند، شاید رئال مادرید، اما لئو قصد نداشت چنین کاری با بارسا بکند. حالا باشگاه‌های ثروتمندی که بتوانند استعدادی مثل یامال را وسوسه کنند، خیلی بیشتر شده‌اند. قوانین بازی جوانمردانه مالی باید مانع هزینه بی‌حساب‌وکتاب باشگاه‌های پولدار شود اما این قوانین دائماً درحال تغییر هستند.
سوم، او باید تیمی در کنار خود داشته باشد که اجازه دهد از توانایی‌هایش در بالاترین سطح استفاده کند. مسی گواردیولا را به عنوان مربی داشت که باعث رشد فوق‌العاده‌اش شد، او اینیستا را داشت، ژاوی، بوسکتس، رونالدینیو، ویا، راکیتیچ، خوردی آلبا و...
بارسا این روزها اصلاً شباهتی به آن تیم‌ها ندارد و سبک بازی‌اش هم تغییر کرده است. کمتر از گذشته روان بازی می‌کند و از آن گذشته یامال مثل مسی نقطه پایانی حرکات هجومی تیم نیست. روبرت لواندوفسکی رهبر این خط است، یک شماره 9 واقعی، از آنها که در عصر مسی وجود نداشتند که باعث شد لئو نوعی از شماره9 کاذب را بازتعریف کند، پستی که از بعد از دوران جنگ به ندرت در اروپا دیده شده بود.
 
مأموریت سخت
از همه مهم‌تر اینکه لامینه یامال باید در سال‌های پیش‌رو درخشش خارق‌العاده‌ای داشته باشد. مسی بیش از یک دهه دست‌نیافتنی بود. تیم‌های حریف نمی‌دانستند باید با او چه کنند. یامال استعداد زیادی دارد اما هنوز نتوانسته مثل جوانی‌های مسی مبهوت‌مان کند. این دو تفاوت‌هایی با هم دارند. مسی با آن جثه کوچک مرکز ثقل تیم بود و بیش از هر کس توپ را لمس می‌کرد. یامال کمی روان‌تر است، کمی آسیب‌پذیرتر و کمی بازیگوش‌تر. این بازیکن اسپانیایی به نیویورک‌تایمز گفت: «همیشه گفته‌ام مسی بهترین بازیکن تاریخ است اما کسی که دوست داشتم، بازی‌اش را تماشا کنم، نیمار بود.»
 
غیرممکن؟
یامال در سفر به سوی بزرگی در بارسلونا از زمان جلو است اما فوتبال نسبت به آن موقع تغییر کرده. آسمان و زمین باید دست به دست هم دهند تا او به خواسته‌اش برسد، به اعتماد به نفس بی‌حساب نیاز دارد و در یک دهه‌ونیم پیش‌رو شانس بالایی لازم دارد. برای پاسخ به سؤال تیتر باید یادآوری کنیم، یامال باید در هر یک از 15 فصل آتی به طور متوسط 43گل بزند! یعنی تا 32سالگی تا بتواند از رکورد 672گل مسی عبور کند. اگر همان ثبات و استمرار را در دستور کار قرار دهد و تا 37سالگی در تیم بماند، باز هم باید دو دهه کامل در هر فصل 33 گل بزند یعنی تا سال 2044. راستش را بخواهید، این عدد و رقم‌ها مریض‌مان می‌کند. وقتی با تأمل این حرف‌ها را مرور می‌کنیم، به مأموریت غیرممکن شبیه است. اما چه کسی می‌داند؟ شاید واقعاً به جانشین مسی در سلطنت بارسلونا رسیده‌ایم...

جستجو
آرشیو تاریخی