یک «دوومیدانی‌کار» بسیار محبوب در سرزمین شیفته کریکت

چوپرا؛ مردی که نفس‌ها را حبس می‌کند

وصال روحانـی
خبر‌نگار

 
در کشور بسیار پرجمعیت هند، تقریباً همه مردم عاشق کریکت هستند و طرفداران این رشته ورزشی را که ریشه‌ها و اصلیت آن از بریتانیا می‌آید، در هند 125 میلیون نفر تخمین می‌زنند اما چند سالی است که یک دوومیدانی‌کار به محبوب‌ترین ورزشکار این کشور تبدیل شده و هر حرکت و حضور او در هر مسابقه‌ای در مرکز توجهات قرار می‌گیرد.
آن دوومیدانی‌کار، نیراژ چوپرا نام دارد که در پرتاب نیزه مردان فعالیت می‌کند و چنان توانا است که در المپیک 2020 توکیو مدال طلای این رشته را کسب کرد و به اولین ورزشکار آسیایی تبدیل شد که به چنین توفیقی در تاریخ طولانی برگزاری المپیک‌ها رسیده است.
 چوپرا به این موفقیت بزرگ بسنده نکرد و سال پیش در مسابقات دوومیدانی قهرمانی جهان در شهر بوداپست مجارستان هم به مدال طلای این ماده رسید تا اولین فرد هندی در تاریخ ورزش باشد که یک مدال زرین در پیکارهای قهرمانی جهان این رشته (چه در مواد «دو» و چه پرتاب‌ها و پرش‌ها) به دست آورده است.
با این اوصاف جای تعجبی ندارد که این ورزشکار کم‌همتای 26 ساله در هند به محبوبیتی رسیده باشد که وصف آن بسیار سخت می‌نماید. چوپرا با فروتنی می‌کوشد دستاوردهای بزرگش را کوچک جلوه دهد. او می‌گوید: «کافی است بازویی قدرتمند داشته و فرز باشید و در آن صورت می‌توانید نیزه را هر چه دورتر بیندازید. به همین خاطر است که از حجم عظیم توجه مردم کشورم به خودم و دستاوردهایم حیرت می‌کنم. آنها لطفی فراوان به من دارند و هر مسابقه برون‌مرزی مرا از طریق تلویزیون تعقیب می‌کنند. حتی وقتی در یکی از تورنمنت‌های «دایاموند لیگ» دوومیدانی شرکت می‌کنم و زمان برگزاری آن در هند مصادف با ساعات نیمه‌شب یا نخستین ساعات بامداد می‌شود، آنها بیدار می‌نشینند و رقابت مرا با حریفانم تماشا و ابراز احساسات می‌کنند. به طور کلی این همه توجه نشان دادن مردم به دوومیدانی در کشورم واقعاً جای شگفتی دارد زیرا این رشته هرگز در هند جایگاه رفیعی نداشته است.»
 بالاتر از سلاطین کریکت
در واقع میزان محبوبیت چوپرا و اهمیت پیروزی المپیکی چهار سال پیش وی به قدری در هند بالا است که روز 7 آگوست که روز قهرمان شدن وی در المپیک توکیو بود، روز «ملی پرتاب نیزه» نامگذاری شده و مراسمی در گرامیداشت این رویداد برگزار می‌شود. تا پیش از سر برآوردن نیراژ چوپرا، هند هیچ دستاورد مهمی در دوومیدانی جهان نداشت و فقط در سطح آسیا قهرمانی را بویژه در پرتاب‌ها معرفی کرده بود.
مدال‌های المپیکی هند هم در‌ هاکی روی چمن که دیگر ورزش بسیار محبوب و موفق در این کشور است و در بعضی اوزان کشتی به دست آمده بود.
 امروز اما کافی است چوپرا دست به نیزه شود تا نفس مردم هند در سینه حبس گردد و همه نگاه‌ها به پرتاب‌های او خیره شود. نوریس پریتام، ورزشی‌نویس پرسابقه‌ای که کتابی درباره زندگی و دستاوردهای بزرگ چوپرا نوشته، می‌گوید: «از هر فردی در هند بپرسید ورزشکار محبوبت کیست، نام چوپرا را می‌آورد و این در حالی است که دوومیدانی در سطح این کشور هیچ محبوبیتی ندارد. مردم هند عاشق کریکت هستند و با آن زندگی می‌کنند و هر لحظه به یاد آن می‌افتند و با وجود این چوپرا به درجاتی رسیده که برخی قهرمانان بزرگ تاریخ کریکت هند و سلاطین این ورزش نیز به آن نائل نشده‌اند.»
 
حرکتی شتابان در آسمان
بد نیست بدانید چوپرا در شمال هند به دنیا آمده و در روستای کاندرا در ایالت‌ هاریانای این کشور رشد کرده و از قضا در کودکی و نوجوانی مثل تمام همسن و سال‌هایش به کریکت هم پرداخته است. با این حال او در نوجوانی بیش از حد چاق بود و همین مسأله سبب شد خیلی‌ها بگویند او در ورزش به جایی نمی‌رسد و بهتر است به دنبال امور دیگری برود. با این حال به محض اینکه چشم چوپرا در یک ورزشگاه دوومیدانی در پانیپات، شهری واقع در نزدیکی کاندرا، به یک نیزه رشته دوومیدانی و به مسابقه پرتاب نیزه‌ای که در آنجا جریان داشت افتاد، کل زندگی او عوض شد و بخشی از تاریخ دوومیدانی سال‌های معاصر ترسیم و از نو نوشته شد.
 حرف‌های آخر را از زبان خود چوپرا می‌شنویم: «در محل زندگی من و به واقع در کل هند هیچ‌کس راجع به پرتاب نیزه چیزی نشنیده بود و درباره آن آگاهی چندانی نداشت و بنابراین خودم به تنهایی همه چیز را کشف و لمس و اجرا کردم. همین حالا هم پرتاب نیزه حلاوتی تازه و بزرگ برای من دارد و وقتی به حرکت شتابان نیزه در آسمان نگاه می‌کنم، سر از پا نمی‌شناسم. این بزرگترین لذت زندگی برای من است.»

جستجو
آرشیو تاریخی