صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و سیزده - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و سیزده - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

نگاهی به ترکیب احتمالی استقلال

دگردیسی تکنیکی تیم نکونام در لیگ 24

حمیدرضا عرب / استقلال با چه ترکیبی در لیگ بیست و چهارم به میدان خواهد رفت؟ روش بازی چیست؟ با چند دفاع، بازیکن میانی، وینگر و چند مهاجم؟!
پرواضح است که تا شروع لیگ هر احتمالی پیرامون روش بازی و نفراتی که در ترکیب قرار می‌گیرند، وجود دارد و علاوه بر آن در طول برگزاری رقابت‌های لیگ برتر نیز این تغییرات ادامه خواهد داشت. کما اینکه دیدیم در لیگ گذشته جواد نکونام ابتدا تیمش را با چهار دفاع وارد معرکه لیگ برتر کرد اما ازهفته چهارم به بعد تغییر رویه داد و تیمش را با سه دفاع چیدمان کرد.
در فصل جاری نیز هر گونه تغییر و تحولی در ترکیب استقلال وجود دارد و احتمال اینکه استقلال با روش‌های گوناگون به میدان برود، بسیار است اما چیزی که این روزها در میان نزدیکان به استقلال به طور مشترک به آن اشاره می‌شود، اینکه به احتمال زیاد جواد نکونام تیمش را با روش چهار دفاع به میدان خواهد فرستاد.
آری چهار دفاع! یکی از مهم‌ترین دلایلی که نکونام را به این سمت می‌برد برخورداری از بازیکنان کناری متعددی است که در فصل جدید کنار او خواهند بود. نکونام همین حالا رامین رضاییان را به عنوان یکی از بهترین مدافعان راست یا وینگر‌های راست در اختیار دارد و می‌تواند از این بازیکن در پست مذکور به راحتی بازی بگیرد. ضمن اینکه احتمال دارد کوین یامگا نیز به ترکیب استقلال برسد.
نگاهی به وضعیت فنی این دو بازیکن نشان می‌دهد که دست سرمربی استقلال برای بازی با روش چهار دفاع در جناح راست کاملاً باز است.
اما این وضعیت مختص به سمت راست نیست. در جناح چپ استقلال نیز با وجود برخورداری از ابوالفضل جلالی و میلاد زکی‌پور، سرمربی استقلال هیچ کم و کاستی برای بازی با روش‌های گوناگون در این پست ندارد. نکونام هم می‌تواند از این دو بازیکن در پست وینگر بازی بگیرد وهم در دفاع راست اما با توجه به اینکه چهار دفاعه بازی کردن منجر به حضور هرچه بیشتر این بازیکنان در ترکیب اصلی خواهد شد، سرمربی استقلال نیز تا به امروز روی بازی با همین سیستم متمرکز است و تأکید دارد.
به همین دلیل بازی با چهار دفاع موجب می‌شود بازیکنان کناری بیشتری که همگی اسمی و نامدار هم هستند، کمتر نیمکت‌نشین شوند و در نتیجه این موضوع بازخورد منفی اندکی برای سرمربی استقلال به سبب احتمال نیمکت‌نشینی این بازیکنان برایش به همراه خواهد داشت.
نکونام در پست دفاع میانی با بازیکنانی مواجه است که از لحاظ نام و آوازه به این بازیکنان نمی‌رسند و به سادگی می‌تواند هر بازیکنی را که مد نظر داشت، روی نیمکت قرار دهد یا در ترکیب اصلی بنشاند. به همین دلیل بازخورد منفی آنچنانی بابت نیمکت‌نشین کردن مدافعان میانی (سیلوا، سهرابیان، سلیمی، فلاح) وجود نخواهد داشت و شروع لیگ با ترکیب چهار دفاع بسیار محتمل است.
در خط میانی نیز حضور چشمی و رضاوند قطعی به نظر می‌رسد. هرچند که نیک‌نفس نیز قابلیت بازی در این روش را دارد. استقلال نکونام به احتمال زیاد 1-3-2-4 چیدمان خواهد شد و دو بازیکنی که قرار است مقابل مدافعان بازی کنند، یکی از میان این سه نفر خواهند بود و اگر در نیم‌فصل دوم مهدی‌پور نیز به این جمع اضافه شود، دست استقلال بازتر هم خواهد بود.
استقلال فصل بعد تیمی است مملو از وینگرها و بازیکنان تکنیکی. بازیکنانی همچون اسلامی و کوشکی که تازه به خدمت گرفته شده‌اند در کنار ماشاریپوف و محمدی استقلال را در این پست کاملاً بی‌نیاز می‌کنند و اگر کاکوتای فرانسوی نیز که سابقه عریض و طویلی درفوتبال اروپا دارد، به خدمت گرفته شود، دست جواد نکونام کاملاً باز خواهد بود. به این جمع باید بازیکن بوسنیایی (زیلیکیچ) راهم افزود که از نظر فنی شرایط مطلوبی دارد ضمن اینکه نباید فراموش کنیم در صورت لزوم هم رضاییان، هم جلالی و زکی‌پور نیز قابلیت بازی به عنوان وینگر را دارند و اگر یامگا نیز مجوز بازی بگیرد، او نیز در این پست‌ صاحب تجربه است و شم گلزنی مطلوبی هم دارد.
استقلال به همین دلیل -تعدد وینگرها و بازیکنان تکنیکی- با یک مهاجم به میدان لیگ بیست وچهارم خواهد آمد و جواد نکونام از بلانکوی آرژانتینی دراین پست به عنوان گزینه اول بهره خواهد گرفت و آرمان رمضانی نیز قابلیت بازی در این پست را
خواهد داشت.
جستجو
آرشیو تاریخی