صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • المپیک
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و دوازده - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و دوازده - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۸

رسوایی تیم زنان کانادا در المپیک؛ جاسوسی با پهپاد

یکی از  حواشی غیرمنتظره مسابقات فوتبال المپیک ۲۰۲۴ پاریس، مربوط به تیم ملی فوتبال زنان کانادا است که به دلیل جاسوسی از تمرینات تیم نیوزیلند با استفاده از پهپاد، با حواشی زیادی روبه‌رو شده است.
ماجرا از جایی شروع شد که نیوزیلند گزارش داد یکی از اعضای کادر فنی کانادا با استفاده از پهپاد از اردوی تمرینی آنها جاسوسی کرده است. در ادامه نیوزیلند این اتفاق را به پلیس فرانسه گزارش داد و همچنین شکایتی به کمیته بین‌المللی المپیک ارائه کرد. کانادا تأیید کرد که یکی از اعضای «غیررسمی» تیم‌شان توسط مقامات فرانسوی به دلیل استفاده از پهپاد بازداشت شده است.
پس از این حواشی، بورلی پریستمن، سرمربی کانادا، بعد از پذیرش مسئولیت این اقدام، خود را از هدایت تیم در بازی ابتدایی مقابل نیوزیلند محروم کرد و کمیته المپیک کانادا نیز پس از شکایت تیم حریف مجبور به عذرخواهی شد. پریستمن در بیانیه‌ای گفت: «من مسئول رفتار تیم‌مان هستم. بنابراین، برای تأکید بر تعهد تیم‌مان به صداقت، تصمیم گرفتم به‌طور داوطلبانه از هدایت تیمم در بازی پنجشنبه کناره‌گیری کنم. به نمایندگی از کل تیم‌مان، ابتدا و مهم‌تر از همه، می‌خواهم از بازیکنان و کارکنان تیم فوتبال نیوزیلند و بازیکنان تیم کانادا عذرخواهی کنم. این اقدام نمایانگر ارزش‌هایی نیست که تیم ما به آنها پایبند است.» با این حال، این پایان کار نبود و فیفا برای این تیم پرونده‌ای انضباطی تشکیل داد و‌ بر اساس آن، کانادا در مسابقات المپیک ۲۰۲۴ با کسر شش امتیاز و جریمه مالی مواجه شد و پریستمن سرمربی‌ تیم و سه دستیارش، همگی به مدت یک سال از هرگونه فعالیت مرتبط با فوتبال محروم و ۲۰۰ هزار فرانک سوئیس جریمه شدند. فیفا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کانادا مسئولیت عدم رعایت مقررات فیفا را در هر تورنمنتی بر عهده دارد. مقامات هر کدام به دلیل رفتار توهین‌آمیز و نقض اصول بازی جوانمردانه در ارتباط با استفاده از پهپادها توسط تیم زنان کانادا در چهارچوب مسابقات فوتبال المپیک مسئول شناخته شدند.»
جستجو
آرشیو تاریخی