در حاشیه

مشعل در دست قهرمان ۱۰۰ ساله

شارل کاست که مسن‌ترین قهرمان زنده المپیک در سن ۱۰۰ سالگی به حساب می‌آید، قرار است مشعل این رقابت‌ها را حمل کند. او در المپیک ۱۹۴۸ لندن موفق به کسب مدال طلا در رشته دوچرخه سواری برای کشور فرانسه شد و حالا قرار است نامش بار دیگر به نام این کشور و مسابقات المپیک گره بخورد. او در واکنش به این افتخار بزرگ برای خودش گفت: «پاهایم درد می‌کند و نمی‌توانم چند متر بیشتر راه بروم. بنابراین قرار است این مشعل را روی صندلی چرخدار حمل کنم. به هر حال این اتفاقی نمادین برای من است و بسیار به آن افتخار می‌کنم.»

 

آشنایی با نمادهای المپیک

بازی‌های المپیک 2024 پاریس به‌طور غیررسمی از امروز آغاز می‌‌شود اما تاریخ شروع رسمی آن، روز بعد از مراسم افتتاحیه درنظر گرفته می‌شود. در اکثر رقابت‌های ورزشی ملی، یک نماد که معمولاً حالتی عروسکی یا کارتونی دارد، به عنوان نماد(Mascot)  مسابقات شناخته می‌شود. مسئولان برگزاری المپیک پاریس هم به‌همین منظور یک جفت نماد عروسکی طراحی کردند و آن را از کلاه فریژی که یکی از نمادهای کشور فرانسه است الهام گرفته‌اند تا برای بازی‌های المپیک و پارالمپیک استفاده کنند.
از این دو فریژ، یکی‌شان پای مصنوعی دارد و این نشانه آن است که این فریژ نماد بازی‌های پارالمپیک است و فریژی که جفت پاهایش سالم است، نماد بازی‌های المپیک است.
کلاه فریژی، کلاهی نرم و عموماً قرمز، توسط بردگان آزاد شده در فریژیا (پادشاهی در یونان باستان که اکنون در ترکیه است)، پوشیده می‌شد. در زمان انقلاب فرانسه، کلاه فریژی به عنوان نماد آزادی پوشیده شد. ماریان، شخصیت ملی فرانسه و اساس نشان پاریس 2024، اغلب با کلاه فریژی به تصویر کشیده می‌شود.

 

ابتلای ۵ ورزشکار استرالیا به کرونا

در حالی که المپیک پاریس از فردا به صورت رسمی شروع می‌شود اما به نظر می‌رسد ویروس کرونا همچنان در جهان شیوع دارد. چرا که دیروز اعلام شد پنج واترپلوییست استرالیایی به این ویروس مبتلا شدند. آنا میرس، سرپرست کاروان استرالیا گفت که موارد کووید فقط به تیم واترپلو محدود شده است و افزود که بازیکنان آسیب‌دیده وقتی احساس خوبی برای تمرین داشته باشند، می‌توانند تمرین کنند. سرپرست کاروان استرالیا اعلام کرد که تمامی تیم تست ویروس کووید 19 را داده‌اند و پروتکل‌ها نیز برای به حداقل رساندن بیماری رعایت می‌شود. در همین خصوص فردریک والتو وزیر بهداشت فرانسه، به شبکه فرانس اینفو گفت: «البته کووید اینجاست. ما یک نمونه کوچک دیده‌ایم اما ما با آنچه در سال‌های2020، 2021 و 2022 دیدیم، فاصله داریم.»

جستجو
آرشیو تاریخی