اولین مراسم «رودخانه‌ای» افتتاحیه المپیک‌

وصال روحانـی
روزنامه‌‌نگار


مراسم افتتاحیه المپیک 2024 پاریس که فرداشب برگزار می‌شود، آیینی ویژه و کم‌سابقه در تاریخ برگزاری این مسابقات خواهد بود. با اینکه تعدادی از اجرا‌کنندگان مراسم افتتاحیه به سبب کم بودن دستمزدهای مقرر تهدید به اعتصاب و عدم شرکت در این آیین کرده‌اند، اما تنوع و تازگی مراسم در نظر گرفته شده به حدی است که حتی اگر تهدید فوق تحقق یابد، از کیفیت و جذابیت مراسم کاسته نخواهد شد.
مهم‌ترین ویژگی مراسم افتتاحیه المپیک امسال این است که روی رودخانه انجام خواهد شد و این برای اولین‌بار در تاریخ برگزاری المپیک‌های مدرن (و البته کهن) خواهد بود که چنین اتفاق بی‌سابقه‌ای رخ خواهد داد. رودخانه‌ای که محل اجرای این مراسم خواهد بود، همان رودخانه معروف و قدیمی «سن» پاریس است که همواره برای بسیاری از توریست‌ها و گردشگرانی که به پایتخت فرانسه می‌آیند، یک محل سیاحتی جالب تلقی شده و ساعاتی را  کنار آن گذرانده یا روی آن قایقرانی کرده‌اند.
حدود 104 هزار تماشاگر با استقرار روی سکوهای تعبیه شده در طول مسیر 6 کیلومتری رودخانه به تماشای مراسم خواهند پرداخت و 220 هزار نفر دیگر هم این امکان را دارند که با استقرار در مسیر خیابان‌های مشرف بر رودخانه به دیدن برنامه‌های افتتاحیه بپردازند. پیش‌تر تصریح شده بود که حدود 600 هزار نفر به تماشای مراسم گشایش المپیک 2024 از نزدیک نایل خواهند شد اما بعداً پلیس فرانسه با توجه به مسائل امنیتی و لزوم پرهیز از حوادث غیر‌منتظره این رقم را به نصف کاهش داد. در روزهای اخیر نیز همین نگرانی و دغدغه در فرانسه وجود داشته و مأموران امنیتی کوشیده‌اند با اطمینان دادن به مردم و حاضران در مراسم از ترس‌های موجود بکاهند. این در حالی است که حضور ورزشکاران اعزامی از سوی کشورهای مختلف در مراسم گشایش یک الزام و سنت ماندگار است اما ملاحظات امنیتی مورد بحث سبب شده پلیس پاریس از هیأت‌های اعزامی کشورها بخواهد که تعداد کمی از ورزشکاران خود را در مراسم شرکت بدهند و از حضور تمامی آنها پرهیز کنند. مشعل المپیک که از چند روز پیش وارد پاریس شده و آماده حمل شدن به ورزشگاه مرکزی المپیک است و با آن آتشکده المپیک روشن خواهد شد، مثل معمول نقطه اوج و پایانی مراسم خواهد بود اما برگزارکنندگان مراسم جزئیات اندکی از سایر قسمت‌های این آیین را افشا کرده‌اند و برای تماشای نادیده‌ها باید تا جمعه شب صبر پیشه کرد.

 

تمرین قایق‌های حامل ورزشکاران در مراسم افتتاحیه
مراسم افتتاحیه المپیک پاریس قرار است متفاوت با دوره‌های گذشته برگزار شود و به جای یک استادیوم، در رودخانه سن انجام شود و رژه کاروان تیم‌های شرکت‌کننده، سوار بر قایق‌ها صورت بگیرد. در همین رابطه، دیشب تمرین قایق‌های حامل ورزشکاران شرکت‌کننده در مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴و محل استقرار میهمانان ویژه در رودخانه سن برگزار شد تا فرانسوی‌ها با آمادگی کامل مهیای افتتاحیه متفاوت‌شان شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی