دخالتی که برنامه کشتی را به هم ریخت

هجوم ستاره‌ها

محسن وظیفه
روزنامه نگار

 کمیته بین‌المللی المپیک در اقدامی عجیب تصمیم غیرمنتظره‌ای را برای کشتی در بازی‌های المپیک پاریس گرفت که شاید در تاریخ برگزاری این بازی‌ها کم‌نظیر باشد. بعد از اینکه در تصمیمی کاملاً سیاسی؛ ‌IOC کشتی‌گیران روسیه را از بازی‌ها کنار گذاشت، حالا چند روز قبل از شروع بازی‌ها، در تصمیمی متفاوت باعث شد تا وزن 74 کیلوگرم کشتی آزاد؛ دچار تغییرات شود و برخلاف سایر اوزان که 16 کشتی‌گیر در آن حضور دارند، رقابت‌های این وزن با حضور 18 کشتی‌گیر برگزار شود. اتفاقی عجیب که جدول و سیدبندی مسابقات را هم به هم می‌زند. چرمن والیف، توران بایراموف، فنگ لو، جیاندری کابالرو، امر حسین، ایمان مهدوی، باکار ندوم، کوگیومسیدیس، یونس امامی، دایچی تاکاتانی، علی ارسلان، سالکازانوف، ویکتور راسادین، کایل دیک، رازامبک جمال‌اف و آنتونی چیرینوس 16 کشتی‌گیری بودند که با کسب سهمیه وارد این بازی‌ها شدند. البته کشتی‌گیر یونان بعد از اینکه سیداکوف با تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک از این بازی‌ها کنار گذاشته شد؛ توانست جواز حضور در المپیک را به دست آورد.
 
لطف به فرانک چامیزو
 بعد از معرفی این 16 نفر به یکباره اتحادیه جهانی نام فرانک چامیزو ایتالیایی که شش مدال جهان و المپیک را در کارنامه دارد را هم در لیست گذاشت و تعداد کشتی‌گیران را به عدد 17 رساند. تصمیمی عجیب که البته یک دلیل عجیب‌تر هم داشت. فرانک چامیزو در گزینشی اروپا که به میزبانی باکو برگزار شد، در مرحله نیمه نهایی با تصمیم اشتباه داوران مغلوب بایراموف کشتی‌گیرآذربایجان شد. در این مسابقه چامیزو چند بار به داوران اعتراض کرد و با وجودی‌که در بازبینی فیلم مشخص بود داوران اشتباه کردند اما تصمیم آنها تغییر نکرد تا چامیزو در گزینشی اروپا شانس رسیدن به سهمیه المپیک را از دست بدهد. بعد از پایان این مسابقات این کشتی سر و صدای زیادی را در دنیا به پا کرد و در نهایت اتحادیه جهانی با صدور بیانیه‌ای عجیب اعلام کرد: «کمیته انضباطی UWW و کمیسیون داوران این مبارزه را به دلیل نقض مقررات به حالت تعلیق درآورده و در رأس آنها چی‌چی‌اوغلو مدرس مطرح کشور ترکیه است که همراه با رومن پابلوف داور اوکراینی این مبارزه، تا 31 دسامبر 2024 معلق شده‌اند. همچنین با تصمیم اتحادیه جهانی سایوان، الکسی بازولین، بوعزیز و گوسل هم معلق شدند. با وجود تعلیق داوران نتیجه کشتی تغییر نکرد و توران بایراموف آذربایجانی سهمیه المپیک را گرفت و چامیزو با ارفاق دوباره اتحادیه به گزینشی جهانی رفت که البته آنجا هم نتوانست کاری کند و در نهایت لطف نهایی کمیته بین‌المللی المپیک شامل حال چامیزو شد و او سهمیه حضور در المپیک را گرفت.»
 
حبیب کادی ماگمدوف و بازگشت دیرهنگام
 بعد از اضافه شدن چامیزو به نفرات حاضر در المپیک، IOC یک شوک دیگر را به جامعه کشتی وارد کرد و این‌بار فقط چند روز مانده به شروع بازی‌ها با ارسال نامه‌ای به فدراسیون کشتی بلاروس اعلام کرد، ماگومد حبیب کادی ماگمدوف کشتی‌گیر داغستانی این کشور می‌تواند در المپیک کشتی بگیرد. کسی که در المپیک قبلی مدال نقره را کسب کرده بود، حالا بعد از چند ماه سرگردانی باید وارد بازی‌ها شود اما مشخص نیست که الان در چه شرایطی است. او هنوز درباره این نامه اظهارنظر نکرده اما قبل از این بشدت تصمیم اتحادیه جهانی و کمیته ‌بین‌المللی المپیک را زیر سؤال برده بود. حالا تعداد مدعیان وزن پرمدعی 74 کیلوگرم افزایش پیدا کرد. ورود این دوستاره به بازی‌ها کار سخت یونس امامی را سخت‌تر کرد. یونس امامی همین‌جوری کلی رقیب برای رسیدن به مدال را در پیش رو داشت اما حالا با اضافه شدن این دو کشتی‌گیر مدال‌دار کارش هم سخت‌تر شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی