صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • المپیک
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و هفت - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و هفت - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۸

بازتاب

چالش دولت فرانسه با بی‌خانمان‌ها

یکی از چالش‌های دولت فرانسه برای برگزاری المپیک پاریس، بحران بی‌خانمان‌ها است. شمارش معکوس برای شروع بزرگ‌ترین ضیافت ورزشی جهان آغاز شده و این روزها آمادگی فرانسه به بیشترین حد رسیده است. در این بین یکی از دغدغه‌های جدی دولت، جمع کردن بی‌خانمان‌ها و انتقال آنها به مکان‌هایی دور از اماکن برگزاری مسابقات است. بر همین اساس هم دولت فرانسه هزاران مهاجر بی‌خانمان را سوار اتوبوس کرده و قبل از شروع رقابت‌ها به مکان‌هایی نامعلوم منتقل می‌کند. طبق شنیده‌ها، مهاجران می‌گویند به آنها قول داده شده در جای دیگری اقامت داشته باشند، اما نهایتاً به خیابان‌های ناآشنا منتقل می‌شوند یا آنها را برای اخراج آماده می‌کنند. در چند روز اخیر پلیس پاریس چندین کمپ بی‌خانمان‌ها را که بیشتر آنها مهاجر بودند، متلاشی کرده است. در نتیجه پاک‌سازی خیابان‌ها بیش از 400 نفر مجبور به ترک مناطق مرکزی پایتخت شدند و در اردوگاه‌ها، مقامات بلوک‌های سیمانی زیادی قرار داده‌اند تا از بازگشت آنها به مکان‌های قبلی جلوگیری کنند که این اقدام دولت فرانسه با انتقادات زیادی روبه‌رو شده است. مقامات محلی به افراد اخراجی حق انتخاب داده‌اند که یا به پناهگاهی در حومه پاریس منتقل شوند یا در مهلت مقرر با اتوبوس به شهر بزانسون، پنج ساعت دورتر از پایتخت بروند. حالا باید دید فرانسوی‌ها 4 روز مانده به افتتاحیه المپیک، این چالش را چگونه حل کرده و چه اقدامات دیگری برای حل چالش بی‌خانمان‌ها انجام می‌دهند.

 

مکرون در «سِن» به آب می‌زند

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه مثل وزیر ورزش این کشور و شهردار پاریس در رودخانه «سِن» شنا می‌کند. دفتر ریاست جمهوری فرانسه در کاخ الیزه اعلام کرد امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به قولش برای شنا در رودخانه سِن عمل می‌کند اما نه تا قبل از شروع بازی‌ها در این هفته!
مکرون بارها برای شنا در رود سِن برای اثبات موفقیت اقدامات چشمگیر در پاکسازی آب این رودخانه و اطمینان‌ به مردم درباره کیفیت آب، ابراز تمایل کرده، اما رئیس‌جمهور ۴۶ ساله فرانسه زمان مشخصی را برای این کار تعیین نکرده است. یکی از سخنگویان کاخ الیزه دراین‌باره گفت: «مکرون نگفته قبل از المپیک به آب می‌زند بلکه اعلام کرده این کار را خواهد کرد و همیشه با اطمینان درباره آن حرف زده است. لزوماً قبل از آغاز بازی‌ها فرصتی برای این کار ندارد. یکی از مشاوران مکرون هم گفته زمان دقیقی برای این اقدام نمادین مشخص نشده است. با تشدید گمانه‌زنی‌ها درباره آلودگی آب رودخانه «سِن»، آمیلی کاسترا، وزیر ورزش فرانسه نخستین مقام ارشد این کشور بود که با ربودن گوی سبقت از آنه هیدالگو، شهردار پاریس در این رودخانه شنا کرد تا ثابت کند آب «سِن» برای شنای ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی بی‌خطر است.
 شهردار پاریس هم بعد از ماه‌ها انتظار سرانجام به قولش وفا کرد و برای اثبات آلوده نبودن آب رودخانه «سِن» برای المپیکی‌ها، هفته گذشته در این رودخانه شنا کرد. در صورت مساعد بودن شرایط جوی، رودخانه سِن ستاره مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس خواهد بود که قرار است 5 مرداد برگزار شود و بعد میزبان رقابت‌های سه‌گانه و شنای آب‌های آزاد خواهد بود. شنا در رودخانه سن از سال ۱۹۲۳ یعنی درست یک سال پیش از میزبانی پاریس از دومین دوره المپیک ممنوع اعلام شده بود. بنیاد «سِرف‌رایدر» اوایل آوریل مدعی شد که نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد آب این رودخانه که به طول حدود ۸۰۰ کیلومتر در فرانسه جریان دارد، همچنان آلوده و به‌طور بالقوه در بخش پاریس خطرناک است. هزینه پاکسازی سِن حدود ۱.۴ میلیارد یورو برآورد شده که تأمین بودجه آن را دولت فرانسه و مقامات پایتخت این کشور برعهده گرفتند.

جستجو
آرشیو تاریخی