صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • المپیک
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و هفت - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و هفت - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۸

از یونان باستان و تعطیلی ۱۵۰۰ ساله تا شرکت هنرمندان

۱۰ حقیقت جالب از المپیک

بازی‌های المپیک تابستانی پاریس ۲۰۲۴ از جمعه ۵ مرداد آغاز می‌شود و بد نیست پیش از شروع مسابقات حقایق جالب و تاریخی این رویداد باشکوه را بدانیم.
 
۱- اولین بازی‌های المپیک
اولین سری از بازی‌های المپیک، ۷۷۶ سال قبل از میلاد به عنوان بخشی از جشنواره یونان باستان برای بزرگداشت زئوس، خدای آسمان و طوفان، برگزار شد. کل مسابقات تا شش ماه به طول انجامید و شامل بازی‌هایی مانند کشتی، بوکس، پرش طول، پرتاب نیزه، دیسک و ارابه‌‌سواری بود.
 
۲- لغو 1500 ساله المپیک
در سال ۳۹۳ پس از میلاد، بازی‌های المپیک لغو شد و برای بیش از ۱۵۰۰ سال برگزار نشد. امپراطور تئودوسیوس اول، حاکم روم، المپیک یونان را به دلایل مذهبی ممنوع کرد. او المپیک را یک جشن کافرانه می‌دانست که در کشور مسیحی او جایی نداشت. تا اینکه در سال ۱۸۹۶ مردی به نام بارون پیر دو کوبرتن شروع به احیای بازی‌ها کرد. او این رویداد جدید را «المپیک مدرن» نامید که هنوز هم ادامه دارد.
 
۳- مشعل، ریشه المپیک
مشعل المپیک یادآور ریشه یونانی این بازی‌هاست. در زمان‌های قدیم، شعله‌ای در سراسر بازی‌ها برای ادای احترام به الهه هِستیا می‌سوخت. این سنت از سال ۱۹۲۸ در بازی‌های مدرن ادامه یافت اما شعله به جای محراب، در یک مشعل خاص می‌سوزد. شعله مشعل همیشه توسط خورشید در المپیای یونان، روشن می‌شود زیرا اولین بازی‌های یونان در این مکان برگزار می‌شد. سپس، این شعله از مشعلی به مشعلی دیگر در یک رژه بین‌المللی عظیم منتقل می‌شود و در نهایت به شهر میزبان ختم می‌شود. برای هر المپیک، مشعل‌های جدیدی طراحی می‌شود و چندین هزار نسخه از آن ساخته می‌شود. مشعل‌دار شدن افتخار بزرگی‌ است و افراد مشهور زیادی در هر نوبت مشعل‌ها را حمل می‌کنند.
 
۴- شرکت‌کنندگان اولین المپیک
در اولین بازی‌های المپیک تابستانی فقط ۱۴ کشور شرکت داشتند. ۱۱ کشور اروپایی به کشورهای استرالیا، شیلی و ایالات متحده در اولین شهر میزبان، آتن، پیوستند اما حالا سالانه بیش از ۲۰۰ کشور در المپیک شرکت می‌کنند.
 
۵- نمادی برای همه ملت‌ها
نماد المپیک طوری طراحی شده که همه ملت‌ها را شامل شود. حلقه‌های المپیک برای اولین بار در سال ۱۹۱۳ با طرحی از بنیانگذار مدرن بازی‌ها «بارون پیر دو کوبرتن» تولید شدند. پنج رنگ آنها (همراه با پس‌زمینه سفید) رنگ‌های موجود روی پرچم همه کشورهای شرکت‌کننده را منعکس می‌کند. همپوشانی‌ها همچنین نشان‌دهنده همکاری بین‌المللی و گرد هم آمدن ورزشکاران از سراسر جهان است.
 
۶- ورزش‌های حذف شده یا بازگشته
قایقرانی با قایق موتوری، بالن‌سواری و طناب‌کشی از ورزش‌های المپیک بوده‌اند. با گذشت زمان برخی از ورزش‌ها به المپیک اضافه شدند یا با رأی جمعی حذف شدند. برخی حذف شدند و دوباره برگشتند (مانند گلف یا راگبی)، در حالی که برخی دیگر (مثل تیراندازی به آهو، یا دوئل با تپانچه) برای همیشه حذف شدند.
 
۷- المپیک زمستانی
 اولین بازی‌های المپیک زمستانی در سال ۱۹۲۴ در شهری متفاوت از بازی‌های المپیک تابستانی برگزار شد. بازی‌های المپیک زمستانی در ابتدا در همان سال بازی‌های تابستانی برگزار می‌شد اما برگزارکنندگان به این نتیجه رسیدند که برگزاری این دو رویداد در سال‌های مختلف منطقی‌تر است. در نتیجه، بازی‌های المپیک زمستانی اکنون دو سال پس از المپیک تابستانی برگزار می‌شود.
 
۸- شرکت هنرمندان در المپیک
از سال ۱۹۲۱ تا ۱۹۴۸ هنرمندان نیز در المپیک شرکت می‌کردند. در این بازی‌ها نقاشان، مجسمه‌سازان، معماران، نویسندگان و نوازندگان هم شرکت داشتند و با خلق آثار هنری برای کسب مدال به رقابت می‌پرداختند. در ادامه هنرمندان در سال ۱۹۴۸ رقابت رسمی خود را متوقف کردند اما بسیاری از آنها هنوز پوسترها و سایر اقلام هنری را برای بازی‌ها طراحی می‌کنند.
 
۹- مدالی که واقعاً طلا بود
 تا سال ۱۹۱۲ مدال‌های المپیک برای مقام اول از طلای کامل ساخته می‌شد اما به دلیل اینکه در بازی‌های اخیر در مجموع حدود پنج هزار مدال برنز، نقره و طلا به ورزشکاران اهدا می‌شود و این حجم فلز واقعاً زیاد است، بنابراین به جای اینکه مدال‌های مقام اول از طلای کامل ساخته شود، با شش گرم طلا پوشانده می‌شود.
 
۱۰- هدف از برگزاری المپیک
هدف بازی‌های المپیک مدرن فقط کسب افتخارات ورزشی نیست بلکه بهبود روابط و صمیمیت نیز از اهداف این بازی‌هاست. روحیه رقابتی مهم است اما در عین حال، یکی از اهداف این بازی‌ها همکاری بین‌المللی است. فرصتی عالی برای مردم کشورهای سراسر جهان ایجاد می‌شود تا یکدیگر را ملاقات کنند و با یکدیگر آشنا شوند. ورزشکارانی از همه ورزش‌ها، مذاهب، ملیت‌ها و فرهنگ‌ها در ۱۶ روز مسابقات با هم زندگی و کار می‌کنند و اغلب دوستان خوبی برای هم می‌شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی