انتقاد واعظ به تصمیمات عجیب فدراسیون

پول تبلیغات محیطی کجا هزینه می‌شود؟

اکبر منتشلو
خبر‌نگار

این روزها، باشگاه‌های فوتبال کشورمان بشدت با مسأله مالی و مشکلات ناشی از آن درگیر هستند و وضعیت بسیار نامناسبی دارند. بخشی از این وضعیت به دلیل گران شدن غیرحرفه‌ای فوتبال کشورمان است و بخش دیگری از این مشکلات به عدم تعامل فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال با باشگاه‌ها و عدم پرداخت مطالبات باشگاه‌ها است که گاهاً با جریمه‌های باشگاه‌ها هم طاق زده می‌شود. محمدرضا واعظ آشتیانی سال‌ها در این حضور فعال بوده و به عنوان اقتصاددان و مدیرورزشی صحبت‌های زیادی در این باره دارد.
قصد داریم در خصوص مشکلات مالی باشگاه‌ها که حسابی وضعیت آنها را به هم ریخته صحبت کنیم، فکر می‌کنم قبل از هر چیزی باید درباره حق پخش تلویزیونی به نتیجه‌ای برسیم.
حق پخش تلویزیونی در وهله اول باید بین فدراسیون فوتبال و سازمان صداوسیما به نتیجه برسد. آنچه که باید انجام شود، این است که فدراسیون فوتبال به همراه وزارت ورزش و جوانان در تعامل با نمایندگان مجلس این موضوع را در مجلس شورای اسلامی پیگیری کرده و در بودجه سالانه آورده شود.

آیا امکان برآورده کردن این حق به طور کامل وجود دارد؟
بله، در خصوص باشگاه‌های فوتبال کاملاً مشخص است. باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس که معمولاً پخش عمومی در کشور دارند و حتی خارج از کشور، باید جداگانه محاسبه شوند و در خصوص سایر باشگاه‌ها که در استان‌ها پخش دارند، فرمول مشخصی وجود دارد. در باشگاه‌های اروپایی و کشورهای شرق آسیا هم همین طور است و نوع پخش و درآمدزایی آنها کاملاً روشن است.
با توجه به سیستم حاکمیتی صداوسیما این موضوع به نظر شما، قابل دریافت برای باشگاه‌ها هست؟
صد درصد، صداوسیما کانال‌های مختلفی دارد و همان‌طور که گفتم باید در بودجه سالانه مجلس دیده شود تا باشگاه‌ها به حق‌شان برسند.
فارغ از حق پخش که طی سال‌های گذشته هیچ گاه به نتیجه نرسیده و مشخص نیست کی به دست باشگاه‌ها خواهد رسید، در خصوص تبلیغات محیطی هم متأسفانه همین اتفاق رخ می‌دهد و باشگاه‌ها معمولاً از آن نفعی نمی‌برند.
به نظرم این باید از کم کاری و بی‌توجهی مدیران باشگاه‌ها باشد، به هر حال مدیران باشگاه‌ها در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال حضور دارند و می‌توانند از حق باشگاه‌ها در آنجا دفاع کنند و اجازه ندهند این حداقل سهم باشگاه‌ها هم به بهانه‌های مختلف از دست باشگاه‌ها برود.
در واقع گاهی فدراسیون فوتبال، مبالغ تبلیغات محیطی را در ازای جریمه باشگاه‌ها در نظر می‌گیرد؟
مدیران باشگاه‌ها در مجمع باید از مسئولین فوتبال سؤال کنند که این پول‌ها کجا هزینه می‌شود، جرائمی که برای باشگاه‌ها در نظر گرفته می‌شود، به کجا می‌رود، چه مبالغی که باشگاه‌ها، بازیکنان، مربیان و... پرداخت می‌کنند و چه مبالغی که از تبلیغات محیطی به دست می‌آید. به هر حال فدراسیون فوتبال باید مشخص کند به طور سالانه در مجمع هزینه‌های آنها چقدر و برای چه چیزی بوده است.
با همه این احوال، باشگاه‌ها همچنان گرفتار مشکلات مالی هستند؟
به این دلیل است که بی‌جهت فوتبال ما گران شده است. حتی چند باشگاه خصوصی امسال با چالش بزرگی مواجه شده‌اند و قصد ندارند تیم‌داری کنند. فوتبال غیرحرفه‌ای ما فقط در پول گرفتن حرفه‌ای شده است. ورزش حرفه‌ای ما امروز مملو از هزینه‌ها است که بخشی به خاطر غیرحرفه‌ای بودن مدیران است.

جستجو
آرشیو تاریخی