درخشش شگفت‌انگیز ترکیه

پسرانی که با قلبشان می‌جنگند

«امروز قلب مردم ترک را در زمین دیدیم؛ این چیزی است که من در مورد مردم ترک دوست دارم.» این یکی از بخش‌های اصلی صحبت‌های وینچنزو مونتلا پس از برتری تاریخی ترکیه مقابل اتریش در مرحله یک‌هشتم نهایی یورو ۲۰۲۴ بود. ترکیه‌ای‌ها پس از ناکامی در صعود به جام جهانی ۲۰۲۲، حالا با سرمربی پرشور ایتالیایی خود برای اولین بار از یورو ۲۰۰۸، به مرحله حذفی یک تورنمنت معتبر رسیده و رؤیای شگفتی‌سازی در این دوره از مسابقات را دنبال می‌کنند.
پیروزی ترکیه مقابل اتریش در شرایطی به ثمر رسید که کمتر کسی برای شاگردان مونتلا در تقابل با تیم پروفسور اتریشی شانسی قائل بود. شاگردان رالف رانگنیک، با نمایش دلچسب خود در مرحله گروهی بالاتر از هلند و فرانسه صدرنشین شده بودند و سودای حضور در جمع چهار تیم برتر مسابقات را داشتند اما ترکیه در همان ثانیه ۵۷، نشان داد که در فوتبال هیچ‌چیز قابل پیش‌بینی نیست. مریح دمیرال که پس از دوران نه‌چندان موفق در یوونتوس و آتالانتا اکنون برای الاهلی عربستان بازی می‌کند، سریع‌ترین گل تاریخ مرحله حذفی یورو را وارد دروازه اتریشی‌ها کرد. او با به ثمر رساندن گل دوم خود روی یک ضربه کرنر در نیمه دوم، تبدیل به اولین مدافعی شد که در قرن ۲۱ دو گل در یک مسابقه حذفی رقابت‌های معتبر به ثمر می‌رساند.
این برد برای ترکیه در شرایطی به دست آمد که سه ماه قبل، این تیم در یک رقابت تدارکاتی با نتیجه ۶-۱ مغلوب اتریش شده بود. اوضاع اما این بار فرق داشت و مثل جام جهانی ۲۰۰۲ و یورو ۲۰۰۸، تیم ملی ترکیه به عنوان یک پدیده خودش را مطرح کرد؛ تیمی که نشان داده یا در جام جهانی و یورو حضور پیدا نمی‌کند یا اگر حضور پیدا کند، با تمام وجود برای شکست دادن سخت‌ترین رقبا می‌جنگد.
جستجو
آرشیو تاریخی