نقش صدا و سیما در استفاده از VAR در ایران

کیفیت پایین مسابقات لیگ برتر از نظر فنی به خودی خود باعث فرار دنبال‌کنندگان لیگ ایران خواهد شد اما یکی دیگر از نقاط ضعفی که استثنائاً به باشگاه‌ها ربطی ندارد وضعیت پخش بسیار بد بازی‌ها از شبکه‌های تلویزیونی است.
 نبود دوربین‌های باکیفیت و همچنین انتقال ضعیف از مبدأ به مرکز پخش باعث شده که تصاویر با کیفیت وحشتناک ضعیفی به دست بیننده برسد.
 در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای افزایش کیفیت دوربین‌های تصویربرداری فوتبال از حالت SD به HD انجام شده اما هنوز هستند شهر‌هایی در ایران مثل آبادان، اهواز، سیرجان و امثالهم که کیفیت تصویربرداری بسیار ضعیفی دارند آن هم در حالی که بازی‌های فوتبال در سراسر دنیا با کیفیت 4k در حال پخش است اما تصاویر دریافتی لیگ ایران در اکثر شهرها با کیفیتی حتی کمتر از دوربین‌های تلفن همراه به دست بینندگان تلویزیون می‌رسد!
 با این حال اما ورود سیستم VAR در فوتبال ما می‌تواند راهگشای این موضوع باشد؛ برای استفاده از این سیستم باید دوربین‌هایی با حداقل کیفیت HD در ورزشگاه مستقر شوند که بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی ایران ورزشی، این دوربین‌ها در اکثر ورزشگاه‌های کشور از جمله اراک و رفسنجان از فصل گذشته مستقر شده‌اند اما این صدا و سیما مرکز استان است که واحد سیار HD تهیه نکرده و اگر واحد سیار فراهم بود، دیدار‌های این شهر‌ها خیلی راحت با بالاترین کیفیت به دست مخاطبین می‌رسید.
 واقعیت امر این است که برخلاف وعده‌های مکرر مسئولان صداوسیما مبنی بر بهبود کیفیت تصاویر فوتبال در شهرستان‌ها، هنوز هم بازی‌های تیم‌های شهرستانی، به ابتدایی‌ترین شکل ممکن پخش می‌شوند که ناگفته پیداست روی اعصاب مخاطب است. تلویزیون که بسیاری از مخاطبانش را از دست داده به واسطه انحصاری که در پخش بازی‌های لیگ برتر دارد، همچنان پربیننده‌ترین برنامه‌هایش همین مسابقات پخش زنده است اما در بهبود کیفیت این تصاویر هم هیچ کوششی نمی‌کند! تلویزیونی که از کنار پخش رقابت‌های فوتبال درآمد بسیار هنگفتی دارد و اغلب تعدد زیرنویس‌های تبلیغاتی به قدری زیاد است که از کیفیت پخش کاسته می‌شود.
 اما حالا صدا و سیما باید دست به کار شود و این امر را محقق کند تا کیفیت تصاویر با بالاترین حد ممکن به دست مخاطبین لیگ برتر برسد و توپ در زمین صدا و سیما است و حتی دوربین‌های با کیفیت هم فراهم شده و HD شدن لیگ برتر در فصل آینده تنها نیازمند تهیه واحد سیار با کیفیت HD است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی