صعود غیرقابل پیش‌بینی اسلوونی

پدیده بالکان

سیدعلی بلندنظر
خبرنگار


آلبانی، کرواسی و صربستان از یورو 2024 خارج شدند، اما اسلوونی برای اولین بار از زمان استقلال به مرحله حذفی یک تورنمنت بزرگ فوتبال رسید؛ در حالی که هواداران بی‌عیب و نقص آنها الگوی رفتار بد همسایگان بالکانی خود بودند.
اسلوونی در مسابقات یورو 2024 آلمان، به عنوان یکی از کم‌شانس‌ترین تیم‌ها برای صعود به دور حذفی مسابقات 24 کشوری حضور پیدا کرد و شاید در مقایسه با کرواسی و صربستان، کمتر کسی شانس صعود را برای این تیم متصور بود. در عوض، اسلوونیایی‌ها فیلمنامه را تغییر دادند و جایگاه خود را در میان نخبگان اروپا با نمایش‌های جذابی به دست آوردند که سه تساوی را برابر رقبای مطرح‌تر به ارمغان آورد. با این حال، «اژدهای سبز» سه‌شنبه شب در تساوی صفر بر صفر مقابل انگلیس، قهرمانانه دفاع کردند تا به عنوان یکی از چهار تیم برتر سوم مرحله گروهی، در مرحله یک‌شانزدهم نهایی قرار بگیرند. آنها یک مأموریت تقریباً غیرممکن را ممکن کردند و راهی مرحله حذفی یورو شدند در حالی که صعود این تیم خیلی بعید به نظر می‌رسید. اسلوونی در گروه C پس از انگلیس و دانمارک سوم شد اما بالاتر از صربستان، که پس از کسب تساوی بدون گل مقابل دانمارکی‌ها در آخرین بازی خود، از رقابت‌ها کنار رفت، راهی مرحله حذفی شد.
آندری میلیکوویچ، کارشناس ورزشی تلویزیون دولتی اسلوونی، در خصوص این صعود گفت: «این برای همه در اسلوونی بسیار مهم است، زیرا چیزی فراتر از ورزش و فوتبال است، با توجه به اینکه این کشور سی و سومین سالگرد استقلال خود را در روز سه‌شنبه جشن گرفت، افراد بسیار کمی انتظار داشتند اسلوونی از این مرحله مقدماتی فوق‌العاده سخت عبور کند، زیرا راهیابی به یورو 2024 به خودی خود یک موفقیت بزرگ بود. حضور در یک‌شانزدهم نهایی رؤیایی است که به حقیقت پیوسته و من مطمئن هستم که بچه‌ها سرشار از اعتماد به نفس خواهند بود.»
ماتیاز کک، سرمربی تیم ملی اسلوونی هم در نشست خبری پس از بازی ابراز خوشحالی کرد: «ما ثابت کردیم که شایسته حضور در بین 16 تیم برتر اروپا هستیم، حتی کمی خوش‌شانس بودیم که مقابل انگلیس گلی دریافت نکردیم. به هواداران باورنکردنی‌مان احترام می‌گذارم، وقتی در نیمه‌دوم فشار زیادی را تحمل می‌کردیم، به ما نیروی دو چندان دادند.»

جستجو
آرشیو تاریخی