اسلواکی امیدوار به دوران قبل از استقلال

پایان انتظار رومانی با هاگی کوچک

آمار ضعیف رومانی در جام ملت‌های اروپا چهارشنبه شب از بین رفت و بعد از تساوی یک بر یک رومانی و اسلواکی هر دو به مرحله حذفی صعود کردند، رومانی در حالی صدرنشین گروه شد که تنها دو برد در جام ملت‌های اروپا به دست آورده است. سابقه اخیر رومانی در تورنمنت‌های مهم ناامیدکننده است، آنها از سال 1998 به جام جهانی صعود نکرده‌اند و تنها برد قبلی‌شان در یورو در سال 2000 بود، تنها بار که از مرحله گروهی عبور کردند.
گروه E بسیار سخت و نزدیک بود و هر چهار تیم با سه امتیاز وارد بازی آخر شدند، رومانی به خاطر برتری 3 بر صفر مقابل اوکراین در بازی اول تفاضل گل بهتری نسبت به بقیه داشت. این دومین برد تاریخ رومانی در 19 بازی در یورو بود، آنها 11 باخت داشتند و 6 تساوی.
بعد از بازی فرانکفورت هواداران دو تیم زیر باران و رعد و برق جشن گرفتند هرچند هیچ‌کدام به برنامه بازی‌شان پایبند نبودند و با تمام تلاش به دنبال گل پیروزی بودند. اوندری دودا گل اول بازی را برای اسلواکی زد اما رضوان مارین بعد از خطای پنالتی روی یانیس هاگی بازی را به تساوی کشاند. هاگی نامی است که دوران طلایی رومانی در دهه 90 را به یاد می‌آورد؛ گئورگه هاگی که به او لقب مارادونا را داده بودند، بازیساز آن تیم رومانی بود که سه دوره پیاپی جام جهانی از 1998-1990 از مرحله گروهی عبور کرد. هاگی بزرگ می‌خواست بعد از جام جهانی فرانسه بازنشسته شود اما برای یورو 2000 برگشت، رومانی در آن دوره با نتایج خوب از جمله پیروزی 3 بر 2 مقابل انگلیس برای اولین بار به حذفی صعود کرد.
بعد از آن دوران افت فوتبال رومانی شروع شد. این تیم اما در مقدماتی یورو 2024 در گروه خود صدرنشین شد هرچند هیچ یک از چهار بازی تدارکاتی‌اش را نبرد و این احتمال می‌رفت روند ناکامی‌ها ادامه داشته باشد.
تاریخ اما رقم خورد و رومانی و اسلواکی هر دو امیدوارند به روزهایی برگردند که رقابت برابری مقابل تیم‌های بزرگ اروپا داشتند. چکسلواکی در سال 1976 قهرمان یورو شد و دو بار سومی به دست آورد اما بعد از استقلال 1994، اسلواکی تنها یک‌بار به جام جهانی رفته و برای حضور در یورو تا سال 2016 صبر کرد. آنها در سومین حضور در یورو امیدوارکننده بوده و کیفیت‌شان را در پیروزی روز اول برابر بلژیک نشان دادند، حالا مثل رومانی احساس می‌کنند کارهای زیادی دارند که باید در این تورنمنت انجام دهند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی