گرجستان با سخت کوشی وجسارت تاریخ سازی کرد

تیمی بیشتر از کوارادونا

گرجستان برای حضور در نخستین تورنمنت مهم فوتبالی به آلمان آمد در حالی که ستاره‌اش خویچا کواراتسخلیا بود و تحت هدایت مدافع سابق تیم ملی فرانسه، ویلی سانیول قرار داشت. اما برد 2 بر صفر چهارشنبه شب برابر پرتغال که صعود رؤیایی این تیم به مرحله یک هشتم نهایی یورو 2024 را رقم زد، ثابت کرد گرجستان، به عنوان یک تیم، باید جدی گرفته شود.
آنها دیگر آن تیم خام و بی‌دست و پا نیستند که تنها دو تا از هشت بازی‌شان در مرحله مقدماتی یورو را بردند، 18 گل خوردند و تیم چهارم شدند؛ در نهایت راهی سخت و طولانی را طی کردند و با پیروزی بر یونان در ضربات پنالتی پلی‌آف به جام ملت‌های اروپا صعود کردند.
سختکوشی و جسارت باعث پیروزی‌شان برابر پرتغال شد که در رنکینگ فیفا 68 رده بالاتر قرار دارد و پنالتی نیمه دوم گئورگس میکوتادزه سومین گل او در این تورنمنت بود که در صدر جدول گلزنان قرارش داد.
گرجستان در بازی اولش 3 بر یک به ترکیه باخت اما دل هواداران فوتبال را برد در دیداری که به راحتی می‌توانست با یک امتیاز به نفع تازه‌وارد به پایان برسد. در بازی بعد مقابل جمهوری چک یک بر یک مساوی کردند اما با شخصیت و نظم خود برابر پرتغال شکوفا شدند و باید آنها را یکی از تیم‌های جذاب این دوره دانست.
تیم پرتغییر پرتغال که همچنان کریستیانو رونالدوی خستگی‌ناپذیر را به عنوان رهبر در زمین داشت، هرگز نتوانست برابر گرجستان که یک قدم پا پس نگذاشت، کار خاصی انجام دهد.
برنامه گرجستان آشکار بود: یک خط دفاع پنج نفره منسجم که فضای کمی را در اختیار حریف قرار می‌دهد و در ضدحملات با توپ‌های بلندی که برای کواراتسخلیا و میکوتادزه ارسال می‌شود، فوق‌العاده خطرناک است. میکوتادزه روی هر چهار گل گرجستان در این تورنمنت مؤثر بوده و گل اول بازی چهارشنبه را در دقیقه دوم برای کواراتسخلیا ساخت که از سوی هواداران ناپولی به یادبود اسطوره فقید آرژانتینی به کوارادونا ملقب شده است.
گرجستان که قدرت ورزشی‌اش در عرصه بین‌المللی بیشتر به خاطر راگبی است، حالا دلیل دیگری پیدا کرده که مایه افتخار هوادارانش شود. آزمایش بعدی تیم فرداشب البته خیلی سخت است چون باید با اسپانیا روبه‌رو شوند که اگرچه تا اینجای یورو در بهترین شرایط نبوده اما سال گذشته در مقدماتی یورو در تفلیس 7 بر یک برابر میزبانش به پیروزی رسیده است. شاید نتوانند ضرب حملات اسپانیا را بگیرند اما گرجستان قطعاً بدون مبارزه تسلیم نمی‌شود.
جستجو
آرشیو تاریخی