دانمارک حریف آسانی نیست

آلمان؛ سلطان دور حذفی

آلمان در دومین بازی مرحله یک هشتم نهایی در ورزشگاه سیگنال ایدونا پارک دورتموند کار آسانی برابر دانمارک ندارد. تیم یولیان ناگلزمان صدرنشین گروه اول مسابقات شد در حالی که رقیب اسکاندیناویایی در گروه سوم رتبه دوم را به دست آورد.
آلمان در دو جام جهانی اخیر از مرحله گروهی حذف شده و مصمم است به ناکامی‌هایش پایان دهد، بعد از دو پیروزی برابر اسکاتلند و مجارستان صعودش را قطعی کرد و با گل وقت‌های تلف شده نیکلاس فولکروگ مقابل سوییس، از شکست و دومی در گروه نجات پیدا کرد که باعث می‌شد در همین اولین مرحله حذفی با ایتالیا روبه‌رو شود. اما آلمان در طرف سخت قرعه قرار گرفته همراه با اسپانیا، فرانسه، پرتغال و بلژیک. برنده بازی امشب با برنده دیدار اسپانیا و گرجستان دیدار می‌کند. آلمان در حالی به مصاف دانمارک می‌رود که در هفت بازی سال 2024 پنج برد و دو تساوی به دست آورده است.
آلمان غول مراحل حذفی یورو است و رکورد فوق‌العاده‌ای دارد. از 10 بار که ژرمن‌ها از مرحله گروهی عبور کرده‌اند، 9 بار به نیمه نهایی و شش بار به فینال رسیده‌اند، آنها مثل اسپانیا سه قهرمانی دارند. آلمان همچنین تنها کسی را دارد که به عنوان مربی و بازیکن قهرمان اروپا شده، برتی فوگتس در سال 1972 به عنوان بازیکن و در سال 1996 روی نیمکت.
گروه C عجیب بود و همه در آن متخصص تساوی. در شش بازی این گروه هفت گل زده شد که در تاریخ یورو فقط یک بار تکرار شده بود؛ حریف امشب دانمارک در سال 2016 در گروهی قرار داشت که هفت گل در آن زده شد.
تیم کاسپر هیولمند در مرحله گروهی سه تساوی داشت و تیم دوم گروه شد تا برای نخستین بار در دو دوره متوالی یورو از مرحله گروهی عبور کند. مربی 52 ساله دانمارک می‌داند تیمش باید پیشرفت کند اگر می‌خواهد شانسی برابر میزبان مسابقات داشته باشد. آنها هم مثل آلمان در هفت بازی امسال نباخته‌اند اما آخرین مسابقه رسمی دو تیم در مرحله گروهی یورو 2012 بود که آلمان با گل‌های لوکاس پودولسکی و لارس بندر به پیروزی رسید و دو بازی دوستانه بعد از آن با تساوی یک بر یک تمام شده است.
ناگلزمان در سه بازی مرحله گروهی دست به ترکیب اصلی‌اش نزد اما برای این بازی باید حداقل یک تغییر ایجاد کند و کسی را جانشین جاناتان تاه محروم کند. هیولماند هم همین مشکل را درباره یکی از بازیکنان کلیدی‌اش دارد، مورتن هیولماند، هافبک اسپورتینگ لیسبون و بازیکن کلیدی دانمارک یکی از گل‌های این تیم در یورو 2024 را زده است.
جستجو
آرشیو تاریخی