تساوی، کار ترکیه را راه می‌اندازد

رقبای آشنای دور آخر

 پایان پرونده مرحله گروهی با بازی جذابی در هامبورگ رقم می‌خورد و جمهوری چک و ترکیه برای صعود به مرحله حذفی یورو 2024 مقابل هم قرار می‌گیرند. هر دو می‌خواهند به تیم صدرنشین گروه F یعنی پرتغال ملحق شوند. ترکیه کافی است نبازد اما جمهوری چک باید ببرد و امیدوار باشد گرجستان در گلزن‌کرشن، مقابل پرتغال شگفتی خلق نکند.
پاتریک شیک ستاره جمهوری چک تا صعود به یک‌چهارم نهایی یورو 2020 بود و با گل تساوی نیمه‌دومش مقابل گرجستان هم تیم تازه‌وارد یورو را از رسیدن به نخستین پیروزی‌اش در رقابت‌های معتبر باز داشت؛ این ششمین گل او در هفت بازی در جام ملت‌های اروپا بود.
حالا سرنوشت تیم ایوان هاسک دست خودش است و باید برنده شوند، مساوی کمکی به صعود آنها نمی‌کند. آنها پنج بازی آخرشان که بیشتر دوستانه بوده را برده‌اند اما در 15 بازی رسمی اخیر تنها چهار پیروزی به دست آورده‌اند. نایب قهرمان یورو 96 از هشت بازی آخرش در مرحله گروهی ادوار یورو تنها یک برد به دست آورده که سه سال قبل برابر اسکاتلند بود.
نگاه به سابقه ترکیه را امیدوارتر می‌کند چون آنها در دو بازی آخرشان در یورو چک را برده‌اند که هر دو در دیدار آخر مرحله گروهی بوده، برد هیجان‌انگیز 3 بر 2 در سال 2008 هشت سال بعد با نتیجه 2 بر صفر تکرار شد و اگر سومین برد رقم بخورد، ترک‌ها به مرحله بعد می‌روند. در واقع کافی است ترکیه امشب در هامبورگ شکست نخورد و دوم شود؛ ترکیه تا حدی امتیاز میزبانی دارد؛ بسیاری از مهاجران این کشور در شهر میزبان این دیدار زندگی می‌کنند.
تیم وینچنزو مونتلا اگر ببازد و گرجستان، پرتغال را شکست دهد، حذف می‌شود و اگر این اتفاق نیفتد برای نخستین‌بار بعد از صعود رؤیایی به نیمه‌نهایی یورو 2008 به مرحله حذفی می‌رسند. ترکیه در بازی اول 3 بر یک گرجستان را شکست داد و در بازی دوم با سه گل مغلوب پرتغال شد. ترکیه در 16 بازی رسمی آخرش تنها سه شکست دارد.
جستجو
آرشیو تاریخی