اوکراین درگیر احتمالات پیچیده

بلژیک نباید ببازد

سید علی بلندنظر
روزنامه‌نگار


تکلیف گروه بی‌نهایت نزدیک E امشب مشخص می‌شود و در یکی از دو دیدار همزمان، اوکراین و بلژیک که دو تیم مدعی صعود از این گروه بودند، در ورزشگاه MHP اشتوتگارت به مصاف هم می‌روند. هر دو تیم در بازی قبلی امیدهای صعودشان را زنده نگه داشتند، شاگردان سرگی ربروف یک گل از اسلواکی عقب افتاده بودند اما بازی را 2 بر یک بردند، بلژیک هم با دو گل رومانی را شکست داد.
در روز آخر مرحله گروهی، همه‌چیز در این گروه امکانپذیر است. برای نخستین‌بار در تاریخ یورو چهار تیم بعد از دو بازی سه امتیازی هستند و اوکراین به خاطر تفاضل گل بدتر در انتهای گروه قرار دارد. این تیم در بازی اول سه گل از رومانی خورد که باعث شد آندری لونین، دروازه‌بان رئال مادرید، جایش در ترکیب اصلی را از دست بدهد. آنها در بازی دوم اسلواکی را بردند و حالا زرد و آبی‌پوشان فرمول ساده‌ای دارند؛ اگر برنده شوند جزو دو تیم اول صعود می‌کنند و حتی می‌توانند با سه امتیاز اول شوند اگر بهتر از رومانی نتیجه بگیرند. مساوی هم برای سومی و احتمالاً صعود به یک‌هشتم نهایی کافی است؛ اگر بازی دیگر گروه برنده داشته باشد حتی شکست هم به معنای حذف نیست اگر اسلواکی هم ببازد اما مردان ربروف خودشان را درگیر این احتمالات پیچیده نمی‌کنند.
آن طرف، روملو لوکاکو بهترین گلزن تاریخ بلژیک هرکاری می‌کند، در یورو 2024 پایش به گل باز نمی‌شود و اگرچه ناکامی‌اش در بازی اول برابر اسلواکی گران تمام شد، داستان بازی دوم متفاوت بود. یوری تیلمانس ثانیه 73 گل زد، سریعترین گل تیم ملی مردان بلژیک در تاریخ تورنمنت‌های معتبر و تیم دومنیکو تدسکو در مسیر پیروزی برابر رومانی قرار گرفت تا اینکه کوین دبروینه با زدن گل دوم، 10 دقیقه مانده به پایان کار را تمام کرد.
حالا بلژیک تیم دوم گروه است و فقط اگر نبازد، به مرحله بعد صعود می‌کند. آنها صدرنشین می‌شوند اگر ببرند و اسلواکی نتواند رومانی را شکست دهد. اما باخت بلژیک اگر با امتیازگرفتن رومانی همراه شود، به سرنوشت جام جهانی 2022 مبتلا می‌شوند و حذف زودهنگامی از یورو خواهند داشت. شکست شگفت‌انگیز برابر اسلواکی تنها باخت در 17 بازی اخیر بلژیک بود و امیدوارند در نخستین بازی تاریخ با اوکراین به مصیبت قطر مبتلا نشوند.
دودی لوکباکیو در برد 2 بر صفر بلژیک مقابل رومانی کارت زرد دوم را گرفت و محروم است، به جای او لئاندرو تروسارد یا یوهان باکایوکو بازی خواهد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی