قوانین بد علیه فوتبال

جواد رستم زاده
خبرنگار

در حالی که گرمای هوا با آغاز فصل تابستان لحظه به لحظه بالاتر می‌رود، بازار نقل و انتقالات بازیکنان هم در لیگ برتر منبسط‌‌تر می‌شود و تیم‌ها برای آرایش جنگی جدید شروع به سربازگیری می‌کنند. استقلال و پرسپولیس با مشخص شدن تقریبی سکاندارانشان مذاکرات را جدی‌تر دنبال می‌کنند و همچنان شکارهای درشت‌تر را آنها تعقیب می‌کنند. سپاهان با جدایی مورایس در تله افتاده و تا انتخاب شدن سرمربی جدید باید دست به عصا راه برود.
 تراکتور هم که مثل همیشه شروع به درو ستاره‌ها کرده و چشم به محصولات درشت دیگران دارد. در این بین سایر تیم‌ها منتظرند تا هر سربازی که به اردوگاه تیم‌های بزرگ راه پیدا نکرد را استخدام کنند. با این حال نکته قابل تعمل قانون‌هایی است که در این اواخر در آسیا و در ایران برخلاف هم وضع شدند. ای‌اف‌سی استفاده از بازیکن خارجی در جام باشگاه‌ها را با هر تعدادی آزاد کرده و در ایران می‌شنویم که برای جذب بازیکن خارجی محدودیت قائل شده‌اند. روزگاری این قانون، قانون بدی نبود چرا که در آسیا هم محدودیت استفاده از بازیکن خارجی موجود بود اما اکنون با آرواره‌های میلیاردی تیم‌های عربی که هر شکار خارجی بزرگی را به راحتی شکار و هضم می‌کنند داستان تیم‌های ایرانی غم‌انگیز است.
 همان‌طور که گفتیم به طور طبیعی تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ نخبگان بازار داخلی را قبضه می‌کنند اما از حیث داشتن بازیکن خارجی قطعاً دچار مشکل می‌شوند. طعنه‌آمیز اینکه در همین لیگ قبل کار را برای استقلال و پرسپولیس اتفاقاً خریدهای خارجی بودند که درآوردند. در استقلال بازیکنان ازبک و آرژانتینی و در پرسپولیس بازیکن گرجستانی و ازبک. این اما کافی نیست چه همگان دیدیم که تیم‌هایی مثل الهلال و النصر در بازی با ایرانی‌ها حتی ستاره‌های خیلی گرانقیمت خارجی را بازی نمی‌دادند و البته برنده می‌شدند.
 به‌نظر می‌رسد اگر سودای بزرگی در لیگ نخبگان را داریم باید طرحی نو دراندازیم وگرنه باز در بر همان پاشنه حذف خواهد چرخید و تیم‌های ما تیم‌های معمولی و دستگرمی در آسیا باقی خواهند ماند.
 حقیقت این است که اگر چه نمی‌توان بازیکن خارجی پرتعداد خرید اما می‌توان با آن همه پول‌های بی‌زبان ریخته شده در جیب دلال‌ها بازیکن خارجی باکیفیت بزرگ خرید. بازیکنی که کار را در آسیا در بیاورد نه اینکه در آسیا توریستی باشد میان همه گردشگران. چه بخواهیم و چه نخواهیم مجبوریم گاهی برای موفقیت برخلاف میل باطنی تن به قانون‌های جدید بدهیم و اکنون زمان آن است که در مورد بازیکنان خارجی قانونی جدید وضع کنیم که نتیجه آن سربلندی ایرانی‌ها در آسیا باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی