صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و هشتاد و پنج - ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و هشتاد و پنج - ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

وقتی کونسیسائو جمهوری چک را غافلگیر کرد

گلزنی در سایه رونالدو

جمهوری چک تاوان توجه بیش از حد خود برای مهار کریستیانو رونالدو را پرداخت وقتی تعویض دیرهنگام پرتغال، فرانسیسکو کونسیسائو در وقت‌های تلف شده گل زد و پرتغال را به پیروزی 2 بر یک در نخستین بازی یورو 2024 رساند.
به نظر می‌رسید ریسک جمهوری چک برای دادن مالکیت توپ به حریف و دفاع پرتعداد می‌تواند یک امتیاز باارزش برای این تیم در آغاز جام ملت‌های اروپا به ارمغان آورد اما دفاع فاجعه‌بار روبین هراناچ در نیم ساعت آخر بازی باعث شد دست خالی لایپزیگ را ترک کنند.
رونالدو شاید دیگر آن سرعت انفجاری را نداشته باشد و خیلی وقت است که مدافعان دیگر مثل قبل اسیر حرکات و تکنیک او نمی‌شوند اما همچنان در ضربات سر قدرتمند و مؤثر است و از ابتدای بازی از هم تیمی‌هایش خواست به درون محوطه جریمه سانتر کنند. چک‌ها دقیقاً می‌دانستند او می‌خواهد چه کند و تمام برنامه بازی‌شان معطوف این بود که مانع گلزنی‌اش شوند. در بیشتر دقایق بازی هم به هدفشان رسیدند. ایوان هاسک، مربی جمهوری چک، یک خط پنج نفره در دفاع به کار گرفت که گاهی شش نفره می‌شد، یک نفر همیشه مأمور بازیکن صاحب توپ می‌شد و بعد بر می‌گشت تا در نقاطی که احتمال خطر از سوی رونالدو می‌رفت جاگیری کند. مهاجم 39 ساله تلاش کرد و دائماً دستانش را بالا می‌برد که برایش سانتر کنند و توپ‌های عمقی بفرستند اما حملات پرتغال یکی پس از دیگری در برابر دفاع محکم جمهوری چک بی‌نتیجه بود.
جمهوری چک که تا لحظه رسیدن به گل اول هیچ ضربه در چهارچوبی نداشت می‌توانست با گل دقیقه 62 لوکاش پروود برنده این بازی باشد اما این گل، سازمان دفاعی آنها را به هم ریخت و در چنین شرایطی، رونالدو خیلی دور نیست.
کاپیتان پرتغال همان حوالی بود وقتی ییندریچ استانک، دروازه‌بان چک در برابر گل به خودی هراناچ تسلیم شد. ضربه سر رونالدو که پاس گل دیوگو ژوتا شد دقیقاً همان چیزی بود که رونالدو در تمام بازی دنبالش می‌گشت اما با دخالت VAR گل به دلیل آفساید مردود شد. رونالدو اما دست‌بردار نبود و دائماً می‌دوید و اشاره می‌کرد، مطمئن بود حریف به اشتباه می‌افتد و همینطور شد.
هراناچ در دفع توپ ضعیف عمل کرد و رونالدو مثل آهن‌ربا مدافع چک را به خود جذب کرد، کونسیسائو که دو دقیقه قبل جای ویتینیا را گرفته بود، گل پیروزی را زد. تیم هاسک شاید در وقت‌های تلف شده باخت اما این بازی درسی شد برای هر تیمی که می‌خواهد در یورو از پرتغال امتیاز بگیرد. پرتغال 70 درصد مالکیت توپ داشت، 13 کرنر زد و 19 تلاش برای گل داشت اما با یک گل به خودی و اشتباه دفاعی به پیروزی دست یافت. این بازی برای روبرتو مارتینس، مربی اسپانیایی پرتغال هم هشدار بود. رونالدو می‌تواند بدون لمس توپ روی نتیجه بازی تأثیر بگذارد اما اگر اینطور راحت مهار شود، تیمش به دردسر می‌افتد.
جستجو
آرشیو تاریخی