صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و هفتاد و چهار - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و هفتاد و چهار - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

آخرین تورنمنت کرواسی با کاپیتان مودریچ

جام جهانی را به یورو بیاور

 کرواسی همیشه بالاتر از انتظارات ظاهر می‌شود و کاری می‌کند که پیش‌بینی‌های قبل از تورنمنت‌ها مضحک به نظر برسد اما در حالی که آمار این تیم در جام جهانی رشک‌برانگیز است ولی هرگز نتوانسته‌اند در یورو به این سطح برسند.
این کشور با جمعیت 8/3 میلیون نفری در سال ۲۰۱۸ به فینال جام جهانی روسیه صعود کرد و چهار سال بعد با حضور در نیمه‌نهایی یکی از داستان‌های شگفت این تورنمنت چهارساله را نوشت.
اما سابقه این تیم در یورو به آن درخشانی نیست، آنها هرگز از یک چهارم نهایی عبور نکرده‌اند و در دو تورنمنت اخیر از رسیدن به جمع هشت تیم پایانی باز مانده‌اند. آنها امیدوارند در یورو ۲۰۲۴ آلمان که قطعاً آخرین تورنمنت ملی کاپیتان لوکا مودریچ است، نتایج بهتری بگیرند.
رهبر ۳۸ ساله تیم کرواسی که در رده باشگاهی با رئال مادرید به تمام افتخارات ممکن رسیده است، دوست دارد دوران حرفه‌ای فوق‌العاده خود را با یک افتخار ملی به پایان برساند.
برنده توپ طلای سال ۲۰۱۸ که چندین قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا و لالیگا را به دست آورده در این فصل فرصت محدودی برای بازی در ترکیب سفیدهای پایتخت اسپانیا به دست آورده اما همچنان محور تیم کرواسی است که روی کاغذ مثل رقبا ستاره‌های باکیفیت ندارد.
زلاتکو دالیچ، مربی تیم ملی کرواسی سال گذشته مودریچ را «کمال فوتبال» و «بهتر از همه به جهات مختلف» توصیف کرد اما این مربی توانایی خود را ثابت کرده به عنوان کسی که بازیکنان کمتر مستعد را در کنار هم به بهترین شکل قرار می‌دهد و کاری می‌کند که تیم از اجزای خود قوی‌تر باشد. او که قبل از آمدن به کرواسی در سال ۲۰۱۷ در تیم‌های زیادی کار کرده بود با رسیدن به فینال لیگ ملت‌ها در سال ۲۰۲۳ موفق‌ترین مربی تاریخ کشورش محسوب می‌شود.
کرواسی در راه صعود به یورو در گروه D با یک امتیاز اختلاف نسبت به ترکیه در رده دوم قرار گرفت و در هشت بازی‌اش پنج برد و دو باخت داشت. بهترین گلزن تیم در مقدماتی یورو آندری کراماریچ با چهار گل بود و اینکه ۱۳ گل‌شان در این رقابت‌ها را هفت نفر زدند، ثابت می‌کند استعدادهای فردی در خدمت اهداف تیمی به کار گرفته می‌شوند.
اولین کار کرواسی عبور از سخت‌ترین گروه در میان شش گروه یورو ۲۰۲۴ است که اسپانیا و ایتالیا در آن حاضرند و تیم چهارم گروه B، آلبانی هم می‌تواند یکی از شگفتی‌سازان این جام باشد. تیم‌های اول و دوم هر گروه به همراه چهار تیم سوم که نتایج بهتری گرفته‌اند به یک هشتم نهایی صعود می‌کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی