صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و هفتاد و چهار - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و هفتاد و چهار - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

سیلوینیو چگونه قهرمان آلبانی شد؟

شگفتی‌ساز در راه یورو

 
سیلوینیو هرگز تصور نمی‌کرد مقابل لپ‌تاپ بنشیند و از بازی‌های ویکام واندررز در سطح سوم فوتبال انگلیس نکته‌برداری کند. بعد از صرف شام با رئیس فدراسیون فوتبال آلبانی در میلان، مدافع کناری سابق آرسنال، بارسلونا و منچسترسیتی مربیگری تیم ملی این کشور را به دست گرفت. او اوایل سال ۲۰۲۳ به دفتر کارش در تیرانا آمد در حالی که پابلو زابالتا مدافع سابق منچسترسیتی و وستهام و همچنین دوریوا، هافبک سابق میدلزبورو به عنوان دستیار همراهی‌اش می‌کردند. آنها روی هم ۲۴۰ کلیپ تماشا کردند تا ۷۰ نفر را انتخاب کنند که بعد به ۳۹ نفر و در نهایت ۲۳ نفر کاهش یافت تا برای نخستین بازی در مقدماتی یورو ۲۰۲۴ مقابل لهستان آماده شوند.
انیس محمدی یکی از این بازیکنان بود. او تا آن موقع برای آلبانی بازی نکرده بود اما به عنوان بخشی از فرایند بازسازی که سیلوینیو از روز اول آغاز کرد، دعوت شد.
سیلوینیو گفت: «زابالتا مدت زیادی در انگلیس بود و آنجا آشناهای فراوانی داشت. ما کار محمدی را در لیگ یک دنبال کردیم و بعد به بریستول سیتی در چمپیونشیپ رفت. ما به این نتیجه رسیدیم که بازیکنان بااستعداد آلبانیایی زیادی هستند که در کشورهای مختلف بازی می‌کنند و باید پیدایشان کنیم.»
این سختکوشی نتیجه داد و بعد از باخت یک بر صفر مقابل لهستان در روز اول، تا آخر باختی نداشتند و به عنوان صدرنشین، یک بازی مانده به پایان مرحله مقدماتی به یورو صعود کردند. این دستاورد باعث شد سیلوینیو قهرمان آلبانی شود.
این دومین حضور عقاب‌ها در یورو است، بار اول سال ۲۰۱۶ بود. مربی ۵۰ ساله گفت: «من در هتلی در دو کیلومتری فدراسیون فوتبال زندگی می‌کنم و گاهی پیاده از مسیر یک پارک زیبا به هتل می‌روم. مردم من را می‌بینند و احترام زیادی می‌گذارند.»
تورنمنت آلمان هم آسان نیست و در گروه مرگ در کنار ایتالیا، کرواسی و اسپانیا قرار گرفته‌اند: «قرار نیست چیز باارزشی آسان به دست آید، کار ما تمام نشده و اگر شانس صعود برای خودمان قائل هستیم، باید برای آن بجنگیم همان‌طور که در مرحله مقدماتی مبارزه کردیم.»
سیلوینیو که سه سال دستیار مربی تیم ملی برزیل بوده، با فوتبال ملی غریبه نیست اما این تجربه کاملاً متفاوتی است. یکی از نخستین تصمیمات او روی نیمکت آلبانی کنارگذاشتن سیستم 2-5-3 مربی‌های قبلی و استفاده از چینش 3-3-4 بود اما یک مسأله وجود داشت؛ او یک بال راست چپ‌پا لازم داشت اما در اختیارش نبود.
بنابراین خودش و همکارانش به مرکز اطلاعات فدراسیون رفتند و دنبال بازیکنی با چنین ویژگی‌هایی گشتند؛ دو نفر را پیدا کردند که یکی یاسر آسانی ۲۹ ساله بود که در کره‌جنوبی بازی می‌کرد و فیلم‌ بازی‌هایش در مجارستان را تماشا کردند. بازیکنی که به قول سیلوینیو همه ویژگی‌های لازم را داشت؛ در تک‌به‌تک‌ها عالی بود، خوب شوت می‌زد و سرعت بالایی داشت. چند بار روز شنبه ساعت ۹ صبح به دفتر ‌آمدند تا بازی‌های او را تماشا کنند به خاطر اختلاف ساعت دو کشور. در نهایت ارزشش را داشت.
این بازیکن که متولد مقدونیه شمالی است و سابقاً در دفاع چپ بازی می‌کرده، به صورت کامل متحول شد و با سه گل و دو پاس گل یکی از بازیکنان تأثیرگذار آلبانی در مقدماتی یورو بود.
سیلوینیو می‌گوید، این دستاوردها ممکن نبود اگر تصمیم به ترک خانواده‌اش در پورتو و اقامت در تیرانا نمی‌گرفت. این مربی که مذاکراتش بیشتر به زبان ایتالیایی صورت می‌گیرد، گفت: «نمی‌توانستم صددرصد متمرکز باشم.»

جستجو
آرشیو تاریخی