کاورچیانو کاشف مربیان نخبه

محمدرضا رحیم پور
خبرنگار
برزیل علاوه بر قهوه بازیکن هم صادر می‌کند، آلمان علاوه بر ماشین‌های لاکچری، به دروازه‌بان‌های پدیده‌اش معروف است و حالا می‌توان ادعا کرد که ایتالیا در کنار جاذبه‌های گردشگری، به تولید و صادرات مربی فوتبال روی آورده است.
در سالیان اخیر فوتبال ایتالیا مربیان موفقی را به دنیا فوتبال معرفی کرده و در آستانه یورو 2024 هم 5 تیم با سرمربیان ایتالیایی در این رقابت‌ها حاضر خواهند بود. به عبارتی 20 درصد از سرمربیان حاضر در یورو 2024، ایتالیایی هستند. حضور 5 سرمربی از یک کشور در تاریخ جام ملت‌های اروپا بی‌سابقه است.
جدا از کارلتو، کونته، اینزاگی، اسپالتی و بسیاری از اسامی بزرگ دنیا که همگی ایتالیایی هستند، نمی‌توان نقش تیاگو موتا در موفقیت بولونیا را نیز نادیده گرفت. تیاگو موتا در فصل جاری یک پدیده عجیب بوده است که توانسته بسیار موفق ظاهر شود اما سؤال اصلی اینجاست، این مربیان موفق در کجا راه و رسم بردن را فرا گرفتند؟
برای پاسخ به این سؤال باید به ساختمانی بین تپه‌ها در شرق فلورانس سری بزنیم؛ مرکز فنی کاورچیانو، دانشگاه سرسبز پرورش مربیان!
این مرکز، آکادمی پرورش و تحصیلات عالی مربیان فوتبال است و برای حضور در این مدرسه باید مدرک آ یوفا را دریافت کنید. اکثر مربیان تأثیرگذار ایتالیا در این مدرسه مربیگری حضور داشتند. در این مدرسه یا دانشگاه شما باید در برخی از اصول فوتبال که بسیار قدیمی هستند، تجدید نظر کنید و مدرن شوید.
یکی از مدرسان این مدرسه در خصوص آموزش‌هایی که به مربیان داده می‌شود توضیح می‌دهد: «قرار نیست مفاهیم تکراری 50 سال گذشته را آموزش دهیم، بلکه ما از دانشجویان خود می‌خواهیم مدلی را ارائه دهند که 10 سال آینده فوتبال را تحت تأثیر قرار دهد.»
اگر تیاگو موتا این روز‌ها انقلابی در فوتبال دنیا به پا می‌کند متأثر از آموزش‌های همین مکتب است جایی که به او این جسارت را داده تا سیستم 2-7-2 را نیز امتحان کند. در سیستم او تمام 11 بازیکن مشغول بازیسازی خواهند شد و انتقال شناور توپ از قلب دفاع صورت می‌گیرد.
اولین تجربه سرمربیگری تیاگو موتا در سال 2018 و تیم زیر 19 ساله‌های پاری سن ژرمن رقم خورد؛ جایی که او از مطرح کردن فلسفه‌اش اِبایی نداشت و سیستم 2-7-2 را اجرا کرد. بیراه نیست اگر بگوییم موتا از زمان حضورش در بولونیا، تیم را با همین ساختار پیش برده است. اگر بخواهیم به‌طور خاص به فلسفه موتا رجوع کنیم، بولونیا از نظر اقدام‌های دفاعی از جلوی زمین در فصل 
23-2022 رشد چشمگیری داشته است.
پایان‌نامه مدرک پرولایسنس موتا، «ارزشِ توپ» نام داشت. موتا در این پایان‌نامه در خصوص «اعتماد فنی» به‌عنوان بخشی کلیدی در فلسفه‌اش یاد کرده است؛ جایی که هر بازیکن در یک موقعیت مشخص، آزاد است تصمیمی که فکر می‌کند بیشترین سود برای تیم دارد را بگیرد. جای تعجب نیست که مالکیت در تصمیماتی که گرفته می‌شود، نقشی اساسی داشته باشد و حالا موتا با سبک جدیدش پروژه جدیدی را در باشگاه یوونتوس اجرا خواهد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی