آلمانی‌‌ها علیه اسپانیایی‌ها!

از سال 1960، مسابقات جام ملت‌های اروپا نه‌تنها ویترینی برای بهترین استعدادهای فوتبال اروپا بوده، بلکه صحنه‌ای است که در آن اسطوره‌های مربیگری ساخته می‌شوند. در طول سالیانی که این مسابقات جذاب برگزار شده، مجموعه‌ای از مربیان آثاری ماندگار از خود بر جای گذاشتند و رکوردهایی را ثبت کردند که تاریخ تا سال‌‌ها از آنها یاد می‌کند. در این قسمت از روز شمار ایران ورزشی تا یورو 2024، به سراغ جوان‌ترین و پیر‌ترین مربیانی رفتیم که در تاریخ این مسابقات روی نیمکت تیم‌‌ها نشسته‌اند.
مسن‌ترین مربی
نقش تجربه در فوتبال بسیار ارزشمند است و اغلب آرامش و عمق استراتژیک را به زمین می‌آورد. لوئیس آراگونس که اسپانیا را به قهرمانی در یورو 2008 هدایت کرد، به عنوان مسن‌ترین مربی قهرمان شناخته می‌شود؛ شاهکاری که در سن 69 سالگی به انجام رساند. جدی‌ترین تعقیب‌کننده آراگونس، رالف رانگنیک، استراتژیست باتجربه آلمانی و سرمربی اتریش است که با 66 سال سن، دومین مربی مسن تاریخ این مسابقات خواهد بود.
جوانترین مربیان
برخلاف پیشکسوتان باتجربه، مسابقات یورو همچنین محل اثبات توانایی مربیان جوانی بوده است که چشم‌اندازهای تازه و تاکتیک‌های نوآورانه را به ارمغان می‌آورند. خوزه ویلاونگا در حالی سال 1964 با اسپانیا به عنوان قهرمانی دست یافت که تنها 44 سال سن داشت و همین موضوع او را به جوان‌ترین مربی تبدیل کرده که افتخار قهرمانی در این مسابقات را به دست آورده است. جولیان ناگلزمان که قرار است در یورو 2024 رهبری آلمان را بر عهده بگیرد، می‌تواند این رکورد و افتخار را از آن خود کند. در 36 سالگی، سبک بازی مدرن و تهاجمی او می‌تواند دوران جدیدی از موفقیت را برای تیم آلمان به ارمغان بیاورد.
جستجو
آرشیو تاریخی