مبارزه المپیاکوس و فیورنتینا برای جام قهرمانی

یک فینال اروپایی کوچک

المپیاکوس، قهرمان یونان، امشب در ورزشگاه اختصاصی آاک آتن برابر فیورنتینا فینال لیگ کنفرانس اروپا را برگزار می کند. از خانه تیم یونانی تا ورزشگاه امشب ۱۵ کیلومتر فاصله است اما تیم ایتالیایی می خواهد این جشن را خراب کند و بهتر از باخت دردناک فینال فصل قبل در پراگ نتیجه بگیرد.
المپیاکوس در نیمه نهایی کار بزرگی کرد و تیم بلندپرواز استون ویلا را در مجموع دو دیدار ۶ بر ۲ شکست داد. ستاره این دو بازی ایوب الکعبی مراکشی بود که پنج گل زد و آمارش در این فصل رقابت های اروپایی را به ۱۵ گل رساند؛ این بیشترین تعداد گل زده یک بازیکن آفریقایی در تاریخ رقابت های اروپایی است ضمن اینکه او نماد پیشرفت تیم در سال ۲۰۲۴ محسوب می شود.
خوسه لوییس مندیلیبار در اواسط فوریه و بعد از رفتن کارلوس کاروالیال منصوب شد و این مربی باسکی که سال گذشته سویا را به عنوان قهرمانی لیگ اروپا رساند، یک بازی تا قهرمانی دیگری در اروپا فاصله دارد. المپیاکوس که ۶۴ سال قبل حضور در رقابت های اروپایی را‌ آغاز کرد، دومین تیم یونانی است که به فینال تورنمنتی قاره ای می رسد. بعد از مارسی که در سال ۲۰۱۸ فینال لیگ اروپا را به اتلتیکومادرید باخت، المپیاکوس اولین تیمی است که در کشور خودش در فینالی اروپایی بازی می کند و جالب اینکه هر چهار تیم قبلی کشور میزبان نایب قهرمان شده اند.
فیورنتینا در فینال سال قبل با گل دقیقه ۹۰ جارود بوون به وستهام باخت اما مصمم است جام را به فلورانس ببرد و در شکل جدید لیگ اروپا در فصل بعد جایی برای خود پیدا کند. تیم ایتالیایی در راه رسیدن به فینال آتن در ۱۳ بازی اروپایی پیاپی نباخته و این طولانی‌ترین روند تاریخ این باشگاه است.
بازی فیورنتینا با آتالانتا،‌ قهرمان لیگ اروپا به دلیل شلوغی برنامه هر دو تیم به یکشنبه موکول شده که آخرین بازی فصل ایتالیا است و این بازی یکی مانده به آخر فصل با مربیگری وینچنزو ایتالیانو است. او فصل قبل فینال جام حذفی و لیگ کنفرانس را واگذار کرد و این فصل نیز در نیمه نهایی کوپا ایتالیا به آتالانتا باخت. حالا باید به فصل خود پایان خوبی بدهند به خصوص با توجه به رتبه هشتمی‌شان در لیگ. تیم توسکانی چهار تا از پنج حضورش در فینال های اروپایی را باخته و تنها در سال ۱۹۶۱ قهرمان جام برندگان جام اروپا شده است. این یعنی تنها المپیاکوس برای بردن بازی امشب زیر فشار نیست.
جستجو
آرشیو تاریخی