یک خوزستانی همت کند و بماند

لیگ برتر بدون نخل و شط زیبایی ندارد

 جواد رستم‌زاده خبر‌نگار
برای فوتبال ایران احتمالاً از این غم‌انگیزتر نمی‌شود که تیم‌های جنوبی‌اش قعر جدول را تسخیر کرده باشند و امیدی به بقای‌شان نباشد. روزگاری خاک حاصلخیز و تفتیده جنوب معدن جواهرات نابی بود که چشم هر بیننده‌ای را در آسیا به خود خیره می‌کرد.
اما امروز باشگاه‌های این خطه به فلاکتی افتاده‌اند که راه چاره‌ای هم برای فرار از آن در مقطع فعلی به ذهن کسی خطور نمی‌کند. فولاد، استقلال خوزستان و صنعت نفت آبادان گزینه‌های اصلی سقوط هستند و این یعنی در مدیریتِ فوتبال خوزستان را باید گل گرفت. داستان برزیلی‌های ایران که مدت‌هاست پرغصه است و آبادان برای بودن در لیگ برتر با سیلی صورتش را سرخ نگه داشته است.
برای استقلال خوزستان هم که این سال‌ها آسانسوری بین لیگ برتر و لیگ دسته اول در رفت و آمد بوده، روضه خواندن بی‌فایده است. قوام مالی این باشگاه پرطرفدار آنی نیست که بشود برای‌اش نسخه پیچید. تو گویی بعد از آن قهرمانی دراماتیک در لیگ برتر بخت استقلالی‌های اهواز و خوزستان بسته شد. در این سال‌ها هر آنچه بلا بوده بر سر این تیم ریشه‌دار آمده و البته کک کسی هم نگزیده است.
با این حال داستان فولاد خوزستان با آن استادیوم مجهز و زیبایش کمی متفاوت از دیگر خوزستانی‌هاست. آنها آکادمی‌های پر بازدهی دارند و ساختار باشگاهی قوی آنها در این سال‌ها الگویی برای سایر باشگاه‌ها بوده است. فولاد در لیگ برتر ایران ستون برگزاری مسابقات بوده و با آن هواداران متعصب برند جانداری در آسیا محسوب می‌شد. این فصل اما آفت بی‌تدبیری به جان این تیم دوست‌داشتنی افتاد و با وجود هزینه‌هایی که انجام شد به دلیل انتخاب‌های غلط در کادر فنی کار به جایی رسید که حالا برای ماندن در ته جدول باید دلخوش به اما و اگر‌ها باشد.
لیگ برتر بدون هلهله‌ها و یزله‌های جنوبی و بدون نخل و شط و سمبوسه و فلافل عطر و طعمی ندارد و امیدواریم که لیگ برتر بعد را بدون خوزستان شروع نکنیم. حیف از برزیلی‌های ایران که دیگر نیستند تا ما را از عشق و تکنیک و تعصب سیراب کنند. حیف از نبود اهوازی‌ها که در کنار کارون هر تیمی را جان به لب کنند.
هر کدام از این تیم‌ها که بمانند مسئولین جنوبی برای آبروی این خطه قهرمان‌پرور باید طرحی نو در باشگاهداری دراندازند. جای جاشوها نباید در دریای فوتبال ما خالی باشد. برای جنوبی که سال‌ها با جنگ سوخت و ساخت و در محرومیت ماند فوتبال تنها دلخوشی بی‌زوال است. آنها را از این دلخوشی محروم نکنید.

جستجو
آرشیو تاریخی