پـــــــرواز بر فــــــراز صـــــدر

شجاعت اوسمار برگ برنده پرسپولیس

محمد قراگزلو
خبرنگار
احتمالاً این مهم‌ترین نود دقیقه عمر مربیگری اوسمار لوس ویرا در پرسپولیس باشد که حالا فقط چهار ماه از آن گذشته و احتمالاً می‌تواند یک فصل دیگر تمدید شود.
اوسمار مثل تمام هواداران پرسپولیس نیمه اول سختی را تجربه کرد. حریف تیم چهاردهم جدول بود که هم احتمال انتحاری بازی کردنش وجود داشت هم می‌توانست با چیدن اتوبوس مقابل دروازه‌اش دنبال یک امتیاز باشد.
گل دقیقه ۳ اما همه چیز را به‌هم ریخت و با گل دوم اوضاع بدتر شد.
 پرسپولیس برای جبران این دو گل در همان نیمه نخست خوب نبود و همچنان در دفاع متزلزل به نظر می‌رسید تا اینکه گل سوم هم از راه رسید و زمین و زمان علیه اوسمار و تیمش شد.
در پایان نیمه نخست اوسمار ویرا در لبه پرتگاه بود و حتی این می‌توانست آخرین روز مربیگری‌اش در ورزشگاه آزادی باشد اما او خودش زمینه‌ساز بازگشت از لبه این پرتگاه عمیق و ترسناک شد. 
اوسمار بین دو نیمه تیمش را به لحاظ روانی بالا آورد و البته سه تغییر ریسکی، شجاعانه و هوشمندانه انجام داد که با کمک هواداران و برخورداری از اتفاقات بازی نتیجه داد و یک بازگشت تاریخی و بزرگ رقم زد.
این نود دقیقه از آن جهت که اوسمار با یک شرایط فوق‌العاده عجیب روبه‌رو شد و از دل یک بحران بزرگ سربلند بیرون آمد احتمالاً می‌تواند مهم‌ترین نود دقیقه عمر مربیگری او در پرسپولیس باشد. 
مهم‌ترین ویژگی اوسمار در این بازی و در آن لحظات سخت و بحرانی کنترل احساسات خودش بود که اجازه نداد فشار ناشی از تلخی یک شکست ناباورانه با سه گل در مهم‌ترین مقطع فصل روی تصمیمات و رفتارش تأثیر 
بگذارد.
اوسمار بهترین تغییرات را در زمان درست انجام داد و البته حس نگرانی و شکست را از تیمش برداشت تا در کنار حمایت همه‌جانبه هواداران و شاهکار بازیکنانش در زمین، یک بازگشت تاریخی را رقم زده و تیمش را به صدر جدول برساند.
مربی برزیلی که حالا بحث تمدید قرارداد او جدی‌تر از همیشه مطرح می‌شود و احتمالاً تا قبل از پایان فصل نهایی خواهد شد، وجه دیگری از مربیگری خود را در این مسابقه تاریخی رو کرد.
قبل از این بسیاری از پیشکسوتان و هواداران پرسپولیس از این نظر که شاید کاراکتر این مربی تناسبی با هدایت تیم بزرگ پرسپولیس نداشته باشد، تردیدهایی در دل‌شان برای تمدید قرارداد با اوسمار ایجاد شده بود و برخی اعتقاد داشتند در این باره نباید عجله کرد اما با بیرون آمدن از این آتش و رسیدن به صدر جدول که شاید مهم‌ترین گام برای تکرار قهرمانی باشد یک تیک دیگر جلوی نام او خورد و این مربی یک آیتم مهم دیگر را پاس کرد؛ آیتم شجاعت.

جستجو
آرشیو تاریخی