دلسردی بخش خصوصی از تیمداری در فوتبال ایران

در شرایطی که تعدادی از مالکان بخش خصوصی در سالیان اخیر حاضر به پذیرفتن مسئولیت تیمداری در فوتبال ایران شده‌اند، به نظر می‌رسد بسیاری از سرمایه‌گذاران با توجه به محدودیت‌های ساختاری فوتبال ایران، یکی پس از دیگری عطای تیمداری را به لقایش می‌بخشند. سال‌ها است که در فوتبال ایران مشکلاتی از قبیل بحث تبلیغات محیطی یا حق پخش تلویزیونی، باعث شده است دست اهالی فوتبال از درآمد‌های پایدار کوتاه باشد و همین موضوع باعث شده است بخش خصوصی قید تیمداری را بزند و انگیزه‌ای برای ادامه مالکیت باشگاه‌های خود نداشته باشد. همین مشکلات باعث شد اخیراً زنوزی از تیمداری دلسرد شود و خبر واگذاری باشگاه تراکتور را رسماً منتشر کند؛ پیش‌تر هم مالک نساجی مازندران با انتشار نامه‌ای از واگذاری این باشگاه خبر داده بود. با این اوصاف به نظر می‌رسد رضا حدادیان بعد از پنج سال مالکیت باشگاه نساجی دیگر قصد تیمداری نداشته و در تدارک واگذاری این باشگاه پرهوادار شمالی است.
در پی موج واگذاری تیم‌های خصوصی، نظر کاظم اولیایی، از مدیران ورزشی کشورمان که سابقه مدیرعاملی استقلال را در کارنامه دارد را جویا شدیم: «مشکل فوتبال ما این است که ساختار باشگاه نداریم و باشگاه‌ها فیرپلی مالی را رعایت نمی‌کنند؛ این موضوع را هم فیفا تصویب کرده و دست کسی نیست.» وی می‌افزاید: «به‌دلیل اینکه در کشورمان فیرپلی مالی رعایت نمی‌شود، باشگاه‌ها را به یک نوع بیت‌المال کردند که اینها هم ثروت‌های عمومی است و به همین دلیل سطح هزینه بدون درنظرگرفتن سقف بالا می‌رود.» اولیایی در پایان تصریح کرد: «تا زمانی که قوانین فیرپلی رعایت نشود، این ساختار باشگاه‌داری هم درست نخواهد شد.»
 با این اوصاف، بعد از خبر واگذاری تراکتور در پایان فصل، احتمالاً شاهد واگذاری یک تیم پرطرفدار دیگر طی سال‌جاری خواهیم بود. البته که باید منتظر بود و دید که در نبود انگیزه برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و بی‌توجهی مسئولان، چه سرنوشت شومی در انتظار این باشگاه‌های پرهوادار خواهد بود.
 

جستجو
آرشیو تاریخی