به بهانه افشای تخلفات گسترده در باشگاه کرمانی

مثل فوتبال اروپا با مجرمان برخورد کنید

جواد رستم‌زاده
خبرنگار
این روزها که بحث مبارزه با فساد در فوتبال داغ است، همگان منتظرند تا نتیجه این خیزش اصلاحی را بزودی در بستر ورزش ایران ببینند. حالا که قوه قضائیه و وزیر ورزش رأساً آستین بالا زده‌اند تا تیشه به ریشه دلالان و واسطه‌ها و مدیران فاسد بزنند، آنچه اهمیت دارد سرعت عمل مراجع ذیصلاح در معرفی و از کار انداختن سرشاخه‌هاست.
یکی از راه‌های این‌گونه پاکسازی‌ها معرفی عمومی متخلفان است تا ضمن تنبیه آنها درس عبرتی برای دیگران رونمایی کنیم تا دیگران هوس نکنند پا به این وادی بگذارند.
این در حالی است که متأسفانه این روزها حرف‌هایی می‌شنویم که خیلی به برخوردهای مؤثر امیدوارمان نمی‌کند. حسن‌زاده رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال چند شب پیش در پاسخ به سؤالی در خصوص چگونگی ریشه‌کنی فساد در فوتبال گفت: «ما در آموزه‌های دینی خودمان داریم که نباید با آبروی کسی بازی کرد و در قانون نیز صراحتاً این موضوع پیش‌بینی شده و حتی مقام قاضی نیز حق افشای اسامی افراد را تا زمانی که حکم آنها صادر شده، ندارد و اصل بر برائت است تا خلافش ثابت شود.»
 اشاره حسن‌زاده اشاره اخلاقی و درستی است اما انتظار این است که حداقل کسانی که در ردیف متهمان هستند فعلاً تعلیق شوند تا تعیین‌تکلیف شوند نه اینکه بعد از یک بازجویی ساده دوباره فعالیتشان را ادامه دهند به این امید که متخلف نباشند.
مثلاً در آلمان و ایتالیا وقتی بحث فساد و تبانی مطرح است در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تخلفات رسیدگی شده و رأی صادر و مجازات‌ها اعمال می‌شود. اولی هوینس در بایرن مونیخ نمونه مبرهنی از قاطعیت در برخوردهاست، یا محرومیت آنیلی‌ها در یووه هم نمونه خوبی برای یادآوری است. احضارها و تهدیدها در صورتی اثربخش است که همراه با برخورد باشد وگرنه باز مبارزه با فساد می‌شود تمیز کردن ساحل با پارو!
متأسفانه در فوتبال ایران طولانی شدن تحقیقات بسیاری از مواقع باعث فراموش شدن پروژه پاکسازی شده و پرونده‌ها در هزار توی ادارات به هزاران بهانه گم و گور می‌شوند.
در همین رابطه باید به صحبت‌های نصرالله پژمان‌فر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی هم اشاره کرد که گفت: «ما هیچ موقع سعی نکردیم این فضا را به رسانه بکشانیم جز موارد خاص که باید آن را به مردم منتقل کنیم و رها نیز نمی‌کنیم.»
اتفاقاً به نظر می‌رسد استفاده از قدرت و نفوذ رسانه‌ها برای ریشه‌کنی فساد واجب و ضروری و اصلاح‌گر است.
 امروز اگر قرار است واقعاً اتفاقی بیفتد، همه لایه‌های قضایی و ورزشی باید کنار هم باشند تا با سرعت گرفتن کار نتیجه نهایی فراموش نشود و زودتر اصلاحات انجام پذیرد.

 اگر قرار است واقعاً اتفاقی بیفتد، همه لایه‌های قضایی و ورزشی باید کنار هم باشند تا با سرعت گرفتن کار نتیجه نهایی فراموش نشود و زودتر اصلاحات انجام پذیرد

جستجو
آرشیو تاریخی