احضار دلال‌ها و راز عقب‌ماندگی باشگاه‌ها

سر مقاله | داود عطایی
پدیده دلالیسم بی‌تردید یکی از مهم‌ترین دلایل عقب‌ماندگی فوتبال باشگاهی ایران در یک دهه گذشته است. روزگاری فوتبال ایران در آسیا آقایی می‌کرد اما در ۱۰ سال گذشته شاهد افول قدرت باشگاهی در آسیا هستیم. یکی از دلایل این پسرفت در برابر تیم‌های حرفه‌ای ژاپن، کره جنوبی، قطر، عربستان و امارات، جولان دلالان بی‌سواد در فوتبال ایران است.
افزایش غیرواقعی قیمت بازیکنان بی‌کیفیت، ترانسفر بازیکنان پا به سن گذاشته، بازنشسته و بعضاً مصدوم و از رده خارج فقط گوشه‌ای از دسته گل‌های دلالان زالوصفت فوتبال باشگاهی است.
متأسفانه عدم قاطعیت فدراسیون و سازمان لیگ در اجرای قانون سقف قراردادها در لیگ امسال و مماشات با تیم‌های متخلف هم تیم‌های خطاکار را جری کرد، هم باعث تهدید و اعتراض سایر تیم‌ها به عدم رعایت فیرپلی مالی شد. اعتراض‌های همیشگی نکونام به نحوه جذب بازیکنان تیم‌های سپاهان، پرسپولیس، تراکتور و گل‌گهر نمونه بارزی از این عدم قاطعیت فدراسیون و ارکان قضایی و انضباطی‌اش در برابر بی‌نظمی مالی وعدم رعایت قوانین جوانمردانه مالی لیگ برتر بود. در چنین شرایطی اوضاع باشگاه‌ها به خاطر سیطره برخی دلالان و به اصطلاح مدیر برنامه‌های معروف در لیگ نخبگان آسیا در سال آینده بی‌شک بحرانی خواهد بود. به دلیل نحوه عملکرد مدیرانی که با برخی دلالان هماهنگ بودند، بی‌دلیل قیمت بازیکنان بی‌کیفیت و بعضاً نیمکت‌نشین بالا رفته و امکان خرید بازیکنان در تراز یامگا، اورونوف، تورس، آلوز، بلانکو، ماشاریپوف و ملی‌پوشان ایرانی برای بسیاری از تیم‌ها تقریباً غیر ممکن شده است.
وقتی تیم‌های اول تا سوم لیگ مجبور باشند برای ۱۰ تا ۱۵ بازیکن با کیفیت در حد و اندازه‌های لیگ قهرمانان آسیا که از سال آینده با عنوان لیگ نخبگان آسیا برگزار می‌شود، مبلغی حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیارد هزینه کنند عملاً امکان رعایت قوانین لیگ و فیرپلی مالی امکان‌پذیر نیست. تأسفبار اینکه سرنخ این افزایش بی‌رویه و بی‌دلیل قیمت‌ها از یک سو به مدیران نالایق کارنابلد در باشگاه‌ها و دلالان کاملاً هماهنگ با آنها برمی‌گردد. از سوی دیگر مماشات و مصلحت‌اندیشی‌های بی‌منطق فدراسیون‌نشینان محافظه‌کارامکان دور زدن قانون توسط این افراد و کسب درآمد نامشروع از جابه‌جایی بازیکنان مسأله‌دار را فراهم می‌کند.
شاید یکی از راه‌حل‌ها جابه‌جایی کامل تیم مدیریتی فدراسیون و سازمان لیگ در انتخابات آینده فوتبال و آمدن مدیران جوان، با سواد، با انگیزه و با روحیه انقلابی و فساد‌ستیزی باشد که از روز اول نشستن روی صندلی مدیریت به فکر شکستن حلقه ناصواب مدیران کارنابلد و برخورد کاملاً قانونی و انضباطی با دلالان زالوصفتی باشد، که آگاهانه بر پیکر نحیف فوتبال باشگاهی لگد می‌زنند و قوانین فیرپلی مالی را با انواع و اقسام ترفندها به سخره می‌گیرند.
به امید روزی که نتیجه احضار دلالان ناسالم و مدیران مسأله‌دار حذف همیشگی آنها از فضای فوتبال باشگاهی کشور باشد. اتفاقی که در فوتبال اروپا و به طور خاص اسپانیا افتاد و پلیس اسپانیا با قاطعیت با روبیالس رئیس خاطی و جنجالی فدراسیون کشورش برخورد و به محض بازگشت به کشورش او را بازداشت کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی