هراتیان: مدل تمرین و آمادگی ذهنی فوتبالیست‌ها در پارگی رباط تأثیر دارد

فاجعه رباط صلیبی در لیگ ایران

سوژه روز

حامد جیرودی؛ خبرنگار

طبق آمار تا پایان هفته بیست‌وپنجم در فصل جاری، ۱۹ بازیکن با مصدومیت از ناحیه رباط صلیبی مواجه شدند. در این لیست، پرسپولیس و ذوب‌آهن با چهار بازیکن مصدوم در صدر قرار دارند. همچنین از میان ۱۹ مصدوم، هشت بازیکن جوان (یعنی کمی بیش از ۴۲ درصد) بودند.
دکتر زهره هراتیان، رئیس مرکز ارزیابی‌های پزشکی و بازتوانی فوتبال ایران (ایفمارک)، در خصوص علت این موضوع به «ایران ورزشی» توضیح داد: «ما برای اینکه علت را بررسی کنیم، باید مکانیزمی داشته باشیم که آسیب‌ها ثبت شود. ما معاینات را انجام می‌دهیم ولی بازیکنان بعداً در اختیار باشگاه‌ها قرار می‌گیرند اما ایفمارک نوع تمرینات آنها، زمان تمرین و مدت بازی را نمی‌داند. کیفیت زمین بازی هم عامل مهمی در این اتفاق خواهد بود و شایع‌ترین علت هم غیر برخوردی است؛ مثل بازیکنی که مستقیم در حال حرکت است ولی به یکباره جهتش را تغییر می‌دهد و رباط صلیبی پاره می‌کند. ما فصل گذشته بازیکنی داشتیم که پایش در چاله افتاد و رباط پاره کرد.»
او ادامه داد: «البته ما در معایناتی که پیش از فصل انجام می‌دهیم، ریسک جذب بازیکن را به آنها می‌گوییم. مثل کوتاهی همسترینگ یا کف پای صاف ولی نوع تمرینات و اینکه وقتی بازیکن به بالا می‌پرد، چگونه فرود می‌آید، در پارگی رباط صلیبی مهم است.»
هراتیان درباره اینکه آیا این نوع مصدومیت‌ها به سبک زندگی بستگی دارد یا خیر، پاسخ داد: «من تا به حال نشنیده‌ام که به سبک زندگی بستگی داشته باشد و بیشتر به آمادگی بدنی بازیکن بستگی دارد.»
برای مثال عامل نخست مصدومیت یاسین سلمانی کاپیتان تیم امید و عضو پرسپولیس، تعدد سفرها به علت حضور در مسابقات مختلف عنوان شد. رئیس ایفمارک در این باره چنین نظر داد: «سفر که نمی‌تواند عامل مصدومیت باشد ولی خستگی به خاطر سفر زیاد می‌تواند عامل باشد. البته تنها این عامل نیست و چیزی که روی آن تأکید دارند، زمین بازی و نوع تمرین است.»
هراتیان یادآور شد: «فیفا هشت سال پیش برنامه‌ای ارائه داد که هدفش پایین آوردن ریسک پارگی رباط صلیبی بود. در این تحقیق مشخص شد ریسک پارگی رباط در بزرگسالان چندان تغییر نمی‌کند ولی در جوان‌ها تا ۵۰ درصد پایین می‌آید. حالا هم باید تحقیق کنیم که بازیکنان چگونه در مسیر رشد قرار گرفته‌اند و ذهن‌شان را چگونه آماده تمرینات می‌کنند.»

جستجو
آرشیو تاریخی