‌سیستم خریدیم، داور آموزش دیده نداریم

عبور از خط پایان لیگ بدون VAR

گزارش

مهدیه دریابیگی؛ خبرنگار

لیگ در حالی به روزهای پایانی می‌رسد که فاصله کم امتیازی دو رقیب دیرینه حساسیت لیگ را به اوج خود رسانده است. همین حساسیت و البته جنجال تیم‌های پایین جدول باعث شده تا اهالی فوتبال با وعده برگزاری احتمالی بازی‌های حساس با سیستم ویدیویی همراه شوند. به دلیل همین احتمال هم، بعضی مدیران باشگاه‌ها در مصاحبه‌های خود از کمیته داوران می‌خواهند بازی‌شان همراه با سیستم ویدیویی باشد، غافل از اینکه وعده مسئولان فدراسیون برای استفاده از وی‌ای‌آر تا آخر فصل قابل اجرا نیست و تیم‌های لیگ برتر بازی‌های خود را بدون وی ای آر برگزارخواهند کرد.
نکته قابل توجه در این موضوع اینجا است که کمیته داوران پای خود را از ماجرای استفاده از VAR کنار کشیده است و توپ را در زمین کمیته برگزاری سیستم ویدیویی می‌اندازد. یعنی اگر قرار باشد بازی با سیستم ویدیویی برگزار شود ممبینی به عنوان دبیر کل مسئول اصلی این اتفاق است و حتی افشاریان هم در این خصوص اظهارنظر نمی‌کند و رئیس کمیته داوران به این نکته اشاره دارد که او فقط مسئول آموزش است و در خصوص سیستم ویدیویی فقط باید ممبینی نظر آخر را بدهد.

 غیر از موعود بنیادی‌فر هیچ داور دیگری قادر به حضور در اتاق VAR نیست

آنچه در این میان مربوط به افشاریان است آموزش داوران برای استفاده از این سیستم است. افشاریان رئیس کمیته داوران روز گذشته در خصوص استفاده احتمالی از VAR در بازی‌های باقیمانده اینطور گفت: «من مسئول کمیته آموزش هستم و برای استفاده از این سیستم باید داوران را آموزش دهم اما نمی‌دانم فدراسیون شرایط برگزاری بازی‌ها با سیستم ویدیویی را دارد یا نه؟ قطعاً در این خصوص باید آقای ممبینی به عنوان دبیرکل نظر بدهد.» طبق گفته افشاریان شخص مسئول در خصوص وعده‌های فدراسیون دبیرکل فدراسیون است اما ممبینی روز گذشته پاسخگو نبود.
 نکته مهم‌تر از نصب و استفاده از سیستم ویدیویی این است که در صورت استفاده از VAR باید داوران مجهز به این علم باشند. حقیقت این است که هفت داور بین‌المللی ما لایسنس خود را برای حضور در وسط زمین گرفته‌اند، اما غیر از موعود بنیادی‌فر هیچ داور دیگری قادر به حضوردر اتاق VAR نیست، یعنی اگر فدراسیون قصد استفاده از این سیستم را هم داشته باشد باید فکری به حال اتاق VAR کند که تا این‌جای کار و نداشتن علم داوران برای استفاده از این سیستم استفاده از آن در فصل جاری غیرممکن است.
البته باید این نکته را متذکر شد که از اواخر اردیبهشت تا شهریور ماه داوران ملی در کلاس VAR شرکت می‌کنند و داوران بین‌المللی هم برای حضور در اتاق VAR آموزش می‌بینند و این پروسه زمانبر برای فصل آتی آماده بهره‌برداری است.

جستجو
آرشیو تاریخی