بهترین گلزن تاریخ لیگ اروپا

رنسانس مارسی با اوبامیانگ

پیر امریک اوبامیانگ در اواخر دوران فوتبال خود متحول شده و با گل‌های خود مارسی را تا نیمه نهایی لیگ اروپا پیش برده است. تیم بندری فرانسه وقتی این بازیکن ۳۴ ساله را با قراردادی سه ساله به خدمت گرفت، آن هم با فصل ضعیفی که در چلسی پشت سر گذاشته بود، بدبینی زیادی نسبت به او وجود داشت. بازیکن تیم ملی گابن در دوران ناآرام تیم غرب لندن در استمفوردبریج اوضاع خوبی نداشت و تنها پنج بار در ترکیب اصلی تیم در لیگ برتر قرار گرفت که با یک گل همراه بود.
 اما بازگشت به کشور محل تولد آن هم بعد از یک دهه مؤثر واقع شد اگرچه در تیم مارسی که در طول این فصل بحران‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. مهاجم سابق آرسنال همان فرم فوق‌العاده روزهای بازی‌اش در بوروسیادورتموند را دوباره به دست آورده و در ۴۶ بازی این فصل در رقابت‌های مختلف ۲۷ گل زده است.
گل‌های او برای بالارفتن مارسی در جدول لیگ فرانسه کافی نبوده و آنها در فاصله سه بازی مانده تا پایان فصل لیگ یک در رده هفتم قرار دارند و خیلی محتمل است که هیچ سهمیه اروپایی نگیرند.
اوبامیانگ و مارسی سومین مربی فصل را بالای سر خود می‌بینند؛ مارسلینو گارسیا تورال اسپانیایی در شهریور و بعد از تنها هفت بازی از سمت خود استعفا کرد. تصمیم او در پی ملاقات پر از خشم گروه‌های هواداری با مدیریت باشگاه اتخاذ شد. جای او را جنارو گتوزو، ستاره سابق تیم ملی ایتالیا گرفت اما اوضاع تیم سر و سامان پیدا نکرد و گتوزو بعد از پنج ماه اخراج شد.
مربی فعلی تیم ژان لویی گاسه است، مربی ۷۰ ساله‌ای که بعد از ترک نیمکت ساحل عاج در جریان جام ملت‌های آفریقا در دسترس بود. گاسه نتوانسته شرایط مارسی در رقابت‌های داخلی را درست کند اما در لیگ اروپا شاختار دونتسک و ویارئال، دو قهرمان سابق این رقابت‌ها را از پیش رو برداشته. مارسی که در یک چهارم نهایی در ضربات پنالتی، بنفیکا، قهرمان سابق اروپا را شکست داده، امشب در بازی رفت نیمه نهایی لیگ اروپا میزبان آتالانتا است و برنده مجموع این دو بازی دوم خرداد در دوبلین به مصاف برنده بازی بایرلورکوزن و رم خواهد رفت.
 مارسی که در سال ۲۰۱۸ فینال لیگ اروپا و در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۴ در فینال جام یوفا شکست خورده، مقابل آتالانتا که لیورپول را در مرحله قبل حذف کرده، مدعی پیروزی نیست و رسیدنش به این مرحله هم شگفتی محسوب می‌شود اما اوبامیانگ می‌تواند در این بازی تفاوت را رقم بزند.
 این مهاجم که در سال‌های ابتدایی فوتبال خود در میلان بازی کرده اما در سنت اتین به شهرت رسیده، بهترین گلزن تاریخ لیگ اروپا است. او ۳۴ گل در این رقابت‌ها به ثمر رسانده و چهار گل از رادامل فالکائو بیشتر زده که یکی دیگر از مهاجمان افسانه‌ای رقابت‌های درجه دو اروپا است. اوبامیانگ بعد از درخشش در پیروزی ۴ بر صفر مارسی مقابل ویارئال در بازی رفت یک هشتم نهایی گفت: «لیگ اروپا مال من است.»
 هشت تا از این گل‌ها در دورتموند بوده اما برای آرسنال ۱۴ گل زد که در فینال سال ۲۰۱۹ در باکو به چلسی باختند. او در ۱۱ بازی این فصل لیگ اروپا ۱۰ گل زده از جمله پنج گلی که در دو بازی با آژاکس به ثمر رساند.
جستجو
آرشیو تاریخی