صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و سی و یک - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و سی و یک - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۵

پوگبا به آخر خط رسید

استعدادی که هرز رفت


رابرت دنیرو در «داستانی از برانکس» جمله‌ای طلایی دارد: «غم‌انگیزترین چیز در زندگی هدررفتن استعداد است و انتخاب‌هایی که شما می‌کنید، زندگی‌تان را برای همیشه شکل می‌دهد.» پل پوگبا نمونه کاملی است. او زمانی گران‌ترین بازیکن جهان بود، می‌توانست بهترین هم باشد. وقتی در سال 2016 به منچستریونایتد بازگشت، این فرصت را داشت اما حالا که محرومیت چهارساله‌اش تأیید شده، به آخر خط رسیده و قربانی تصمیمات غلط خود شده است.
پایان کار
پنجشنبه خبری منتشر شد که همه را متأثر کرد. یکی از بااستعدادترین فوتبالیست‌های جهان شاید دیگر هرگز فوتبال در سطح اول بازی نکند یا اگر بازی کند هرگز دستاوردهایی که در سال‌های اولش در یوونتوس یا تیم ملی فرانسه به آن رسید، تکرار نخواهد شد. در تورین اوضاع بدتر است چون حتی قبل از انتشار خبر تست مثبت دوپینگ پوگبا مشخص شده بود روزهای خوب او تمام شده است و دستمزد نجومی او بار سنگینی روی شانه‌های نحیف تیم مقروض یوونتوس بود.
آغاز دوباره
در تابستان 2022 یوونتوس از اینکه توانسته بود برای دومین بار پوگبا را به عنوان بازیکن آزاد جذب کند، در پوست خود نمی‌گنجید. این هافبک می‌توانست دوباره شروع کند، اما خبری نبود. او مرتباً مصدوم می‌شد و خیلی‌ها خودش را مقصر می‌دانستند. برای رسیدن به جام جهانی تصمیم گرفت زانویش را عمل کند اما به موقع نرسید و تورنمنت قطر را از دست داد. در کریسمس حتی دو بازی در ترکیب اصلی قرار نگرفته بود و حضورش در پیست اسکی در تعطیلات خشم هواداران را برانگیخت.
بزرگ‌ترین اشتباه
بزرگ‌ترین اشتباه پوگبا رفتن از منچستریونایتد نبود، برگشتن به این تیم بود. اول اینکه یوونتوس در مسیر پیشرفت بود و سال 2017 بدون او به فینال لیگ قهرمانان رسید، چه کسی می‌داند اگر پوگبای در اوج را در اختیار داشتند، به چه موفقیت‌هایی می‌رسیدند؟ دوم، پوگبا نه به یونایتد فرگوسن بلکه به تیم ژوزه مورینیو رفت و مربی پرتغالی اگرچه در ابتدا از او حمایت می‌کرد اما رابطه‌شان در سال دوم به هم ریخت تا اینکه در دسامبر 2018 مورینیو اخراج شد. با اوله گونار سولشر اوضاع خوب به نظر می‌رسید اما پوگبا و ایجنتش با بی‌احترامی به باشگاه دائماً از جدایی حرف می‌زدند.
حسرت بزرگ
پوگبا در شبکه‌های اجتماعی فوق‌ستاره بود و در زمین افتضاح او هرگز بازی‌هایش برای فرانسه را در یونایتد تکرار نکرد و شبیه بهترین هافبک‌های لیگ برتر مثل روی کین و پاتریک ویرا نشد. پوگبا بزرگ‌ترین اتلاف پول یونایتد بود و هواداران دیگر از دستش خسته شدند. یک روز در اولدترافورد بنری به همراه داشتند که رویش نوشته بود: پوگبا، گمشو!
داستان عبرت‌آموز
با پایان قراردادش، هیچ تیم بزرگی برای جذبش ابراز علاقه نکرد چون ارزش ریسک حتی به عنوان بازیکن آزاد را نداشت. یووه بعد از چند ماه می‌خواست به خاطر مصدومیت‌های متعدد قراردادش را فسخ کند و به نظر می‌رسید توان جسمی و روحی فوتبال حرفه‌ای را ندارد اما در شهریور گفت کاری می‌کند که منتقدان حرف‌شان را پس بگیرند. یک روز بعد اعلام شد تست دوپینگ او مثبت بوده. همین کافی است برای اینکه پوگبا فراموش نشود چون او یکی از غم انگیزترین داستان‌های فوتبال را دارد، داستان عبرت‌آموز اثرات تصمیمات اشتباه؛ قهرمان جام جهانی و استعدادی که هرز رفت.

جستجو
آرشیو تاریخی