صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و سی و یک - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و سی و یک - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۵

انتخاب سخت بین منچستریونایتد، بایرن مونیخ و چلسی

همه زیزو را می‌خواهند

زین‌الدین زیدان به بازگشت به مربیگری ابراز علاقه کرده و چند باشگاه تراز اول آماده هستند. این نخستین بار نیست، بعد از ترک رئال مادرید محبوبش برای دومین بار در سال 2021، نام زیدان به تیم‌های متعددی مرتبط شده است.
 
پیشنهادهای نه‌چندان جذاب
زیدان پیش از این دو بار برای مربیگری منچستر مورد توجه قرار گرفته، یکی در سال 2019 بعد از اخراج ژوزه مورینیو و در سال 2021 قبل از آنکه رالف رانگنیک به عنوان مربی موقت جای اوله گونار سولشر را بگیرد. یوونتوس هم بعد از رفتن آندره آ پیرلو بو می‌کشید اما در نهایت به استخدام دوباره ماسیمیلیانو آلگری رضایت داد. پاری‌سن‌ژرمن مشتری دیگر زیزو بود بعد از آنکه به همکاری با کریستوف گالتیه در انتهای فصل قبل پایان دادند. اما زیدان به هیچ کدام علاقه نشان نداده.
رؤیای دست‌نیافتنی
زیدان بعد از جدایی دوم از مادرید همیشه به تیم ملی فرانسه فکر کرده. بعد از شکست این تیم در فینال جام جهانی، معلوم نبود دیدیه دشان ادامه دهد، انتقادهایی از او وجود داشت اما بعد از چند ماه قراردادش را تا جام جهانی 2026 تمدید کرد، این یعنی ستاره تیم قهرمان جام جهانی 1998 فعلاً باید منتظر بماند و اظهارات اخیر نشان می‌دهد از این انتظار خسته شده.
 
رئال مادرید؟ نه
او تیم ویران شده‌ای را از رافائل بنیتس تحویل گرفت و سه قهرمانی پیاپی در لیگ قهرمانان اروپا به دست آورد به همراه افتخارات دیگر از جمله لالیگا و جام جهانی باشگاه‌ها. با ناکامی خولن لوپتگی و سانتیاگو سولاری دوباره به زیدان رو آوردند و در نخستین فصل کامل با زیدان قهرمان لالیگا شدند. در فصل آخر جامی نگرفتند و زیدان یک سال مانده به پایان قراردادش رفت. حالا هم که با کارلو آنچلوتی فوق‌العاده‌اند و جای خالی‌اش احساس نمی‌شود.
 
علاقه بایرن
توماس توخل در پایان فصل از بایرن مونیخ جدا می‌شود و یکی از علاقه‌مندان زیزو است. البته بایرن در جذب ستاره‌ها از تیم‌های دیگر آلمان مهارت دارد و انتخاب اول‌شان ژابی آلونسو از لورکوزن است اما با توجه به علاقه لیورپول به مربی اسپانیایی، زیدان را مد نظر قرار داده‌اند. رختکن بایرن اوضاع خوبی ندارد و زیدان در مادرید نشان داده توانایی مدیریت ستاره‌های مغرور را دارد و رفتن به بایرن عاقلانه به نظر می‌رسد.
 
به چلسی نمی‌رود
فصل قبل بعد از دوران کوتاه گراهام پاتر، نام زیدان برای چلسی مطرح شد اما به سراغ فرانک لمپارد رفتند و بعد موریسیو پوچتینو. شکست هفته قبل در فینال جام اتحادیه مقابل تیم بسیار جوان لیورپول به شدت اعتبار مربی آرژانتینی را زیر سؤال برد. چلسی همچنان خیلی پول خرج می‌کند اما با تیم‌های برگزیده لیگ برتر فاصله زیادی دارد. شاید استمفوردبریج را متحول کند اما بعید است علاقه‌ای به کار با تاد بولی و همکارانش داشته باشد.
 
ایده‌آل راتکلیف
قطعی نیست که منچستریونایتد در تابستان اریک تن‌هاخ را اخراج کند اما با بازی‌های ضعیف در لیگ قهرمانان و جام اتحادیه، اگر مربی هلندی نتواند تیم را در میان چهار رده بالای جدول قرار دهد، کارش سخت خواهد بود. گزارش شده سر جیم راتکلیف، سهامدار عمده یونایتد مربی فرانسوی را ایده‌آل می‌داند. زیدان تجربه کار در مادرید را دارد که از نظر فشار به بزرگی یونایتد است ضمن اینکه رکورد جام‌هایش نیز برای راتکلیف جذاب است و این میلیاردر می‌تواند با جذب او و رسیدن به جام از هواداران ناامید تیم دلربایی کند.
 
مانع زبان
زیدان احتمالاً در تابستان به تیمی قرمزپوش می‌رود اما مشکلاتی هم هست. علاوه بر مسائل مالی، اظهارات زیدان در سال 2022 در پاسخ به سؤال خبرنگار اکیپ درباره رفتن به منچستر تردیدهایی ایجاد می کند: «من انگلیسی را متوجه می‌شوم اما کاملاً مسلط نیستم. بعضی از مربی‌ها اهمیت نمی‌دهند اما من فرق می‌کنم و باید زبانم کامل باشد.» در این صورت کار در آلمان هم برایش سخت است. داشتن کسی مثل زیدان برای همه یک نعمت بزرگ است، کسی که هم بر رختکن مسلط است هم در برابر رسانه‌ها. باید منتظر بمانیم و اتفاقات ماه‌های آینده را زیر نظر داشته باشیم.
جستجو
آرشیو تاریخی