صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و بیست و چهار - ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و بیست و چهار - ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۳

نمونه‌های ورود به دنیای فوتبال از طریق بستگان درجه یک

بهترین شغل دنیا؛ عضو خانواده ستاره بودن


آرمن ساروخانیان
روزنامه نگار

اگر در گذشته صنعتگران فوت و فن کارشان را به فرزندان و نزدیکان منتقل می‌کردند، در فوتبال هم این روزها شاهد همکاری‌های خانوادگی هستیم. گردش سرمایه در فوتبال مدرن به قدری بالا است که چهره‌های مطرح این حوزه ترجیح می‌دهند خودی‌ها را در آن سهیم کنند.
وقتی صحبت از همکاری خانوادگی است قبل از همه نام کارلو آنچلوتی و پسرش به ذهن می‌رسد. هر بار که دوربین نیمکت رئال مادرید را به تصویر می‌کشد، داویده با فاصله کمی از پدرش ایستاده و نکاتی را با او در میان می‌گذارد. داویده 34 ساله دوران کوتاهی بازیکن میلان بوده و مربیگری را از بایرن شروع کرده؛ دستاوردهایی که بدون همراهی پدرش ممکن نبود. او به تازگی پیشنهاداتی برای سرمربیگری از بازل سوئیس و فوتبال انگلیس داشته، ولی معتقد است که در شرایط حساس فعلی رئال زمان مناسبی برای جدا شدن از پدرش نیست.
بارسای یوهان کرویف را به دلیل عملکرد درخشانش «تیم رؤیایی» نامیده بودند. سرمربی هلندی چنان اعتبار و احترامی داشت که هواداران اعتراضی به حضور پسرش در تیم نداشتند، ولی مشخص بود که کیفیت فنی یوردی کرویف از ستارگان آن سال‌های بارسا مثل روماریو و استویچکف چند پله پایین‌تر است. یوردی به لطف سابقه بازی در بارسا مدت کوتاهی هم به منچستریونایتد پیوست، ولی بعد از آن محو شد. او در مربیگری هم موفقیتی نداشت و در سال‌های گذشته بیشتر به عنوان مدیر ورزشی فعالیت داشته.
آلکس فرگوسن، دیگر غول فوتبال جهان هم تلاش کرد پسرش را وارد چرخه بازیگری کند، ولی «دارن» استعداد چندانی نداشت و بعد از حضور کوتاه در منچستریونایتد راهی رده‌های پایین‌تر شد. او بعداً تصمیم گرفت بختش را در مربیگری امتحان کند، ولی آنجا هم موفقیتی نداشت و بیشتر در لیگ‌های پایین‌تر فعالیت کرده.
کرگ، پسر سم آلاردایس هم شانس خودش را در فوتبال امتحان کرد، ولی خیلی زود متوجه شد که استعداد کافی ندارد و در 25 سالگی تصمیم گرفت به عنوان ایجنت در فوتبال فعالیت کند. حضور پدرش در تیم‌های لیگ برتری امتیاز بزرگی برای او به شمار می‌رفت و حتی چند ایجنت در یک برنامه مستند مدعی شدند که از طریق کرگ به سم آلاردایس رشوه داده‌اند تا بازیکنان‌شان را جذب کند.
در سال‌های حضور زیدان در رئال مادرید پسرانش وارد آکادمی باشگاه شدند، ولی هیچ کدام نتوانستند به یک دهم موفقیت پدرشان برسند. انزو، پسر بزرگ‌ترش که یک هافبک است فقط در باشگاه‌های درجه دوم اسپانیایی و فرانسوی چرخیده. لوکا که دروازه‌بان است، پیشرفت بیشتری داشته و این روزها برای ایبار در لیگ دسته دوم اسپانیا بازی می‌کند. تئو که یک هافبک است، در 21 سالگی برای تیم دوم رئال بازی می‌کند و هنوز امیدوار است که به مراتب بالاتر برسد. الیاز، کوچک‌ترین پسر زیدان مدافع بلندقامتی است که در 18 سالگی عضو تیم دوم بتیس است.
شهرت پپ گواردیولا هم به برادرش «پر» کمک کرده که از خوان پربرکت فوتبال بی‌نصیب نماند. او کارش را به عنوان ایجنت شروع کرد و با استفاده از روابط برادرش توانست با بازیکنانی مثل اینی‌یستا و سوارز قرارداد ببندد. او حالا رئیس باشگاه خیرونا است؛ یکی از باشگاه‌های پرشماری که زیرمجموعه «سیتی گروپ» مالک باشگاه منچسترسیتی هستند.
تعدادی از ستارگان فوتبال در سال‌های گذشته از نزدیکان‌شان به عنوان مدیر برنامه استفاده کردند. آنها قراردادهای بالایی دارند و ترجیح می‌دهند به غریبه اعتماد نکنند. کیلیان امباپه که گفته می‌شود با رئال مادرید به توافق رسیده، مسئولیت حقوقی کارهایش را به مادرش سپرده و این زن کاریزماتیک در عقد قراردادها بسیار سختگیر است. آدرین رابیو، همبازی امباپه در تیم ملی فرانسه هم با مادرش همکاری می‌کند و ورونیک رابیو نقش پررنگی در نقل و انتقالات پر پیچ و خم پسرش داشته است. مدیر برنامه‌های نیمار هم پدرش است و در سال‌های گذشته بابت انتقال‌های جنجالی پسرش به پاری‌سن‌ژرمن و الهلال درآمد بالایی داشته است.

جستجو
آرشیو تاریخی