صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و شانزده - ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و شانزده - ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۷

حضور در قهرمانی آسیا؛ توفیق اجباری جوانان وزنه‌بردار

شانس مدال‌ در تاشکند داریم

رضاعباسپور
روزنامه نگار
تیم 8 نفره وزنه‌برداری زنان و مردان ایران راهی ازبکستان شد. قرار است 3 ملی‌پوش مرد و 5 وزنه‌بردار زن به مصاف رقبا بروند. این تیم اما چون ناقص به رقابت‌های قهرمانی آسیا در تاشکند ازبکستان اعزام شده، قطعاً شانسی برای سکوی تیمی و امتیازی ندارد. بنابراین نباید توقع جام قهرمانی یا قرارگرفتن بین سه تیم برتر قاره آسیا را از وزنه‌برداران داشت. هرچند این رویداد انتخابی المپیک 2024 پاریس محسوب می‌شود اما چون نفرات اصلی تیم مردان در ازبکستان غایب هستند ما فقط در تیم زنان شانس امتیازآوری برای تثبیت امتیازات المپیکی و افزایش شانس حضور در المپیک را داریم. از نظر مدالی اما شرایط فرق می‌کند و هم تیم زنان و هم مردان اگر چه تیمی کم‌تجربه و نسبتاً جوان راهی شده، ولی شانس مدال‌ دارند و اگر بخت با آنها یار باشد می‌توانیم منتظر مدال آسیایی باشیم.
 
اعزام به تاشکند یک توفیق اجباری برای پشتوانه‌ها!
تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان در دو بخش مردان و زنان با 3 ملی‌پوش در بخش مردان (اوزان 81 و 89 کیلوگرم) و 5 وزنه‌بردار در بخش زنان(اوزان 71، 76، 81 و 87 کیلوگرم) راهی تاشکند ازبکستان شده است تا به مصاف رقبای خود رفته و برای کسب مدال آسیایی و تثبیت سهمیه و امتیازات المپیکی خود روی تخته تلاش کنند. حضور 3 وزنه‌بردار جوان در بخش مردان و 5 ملی‌پوش در بخش بانوان به واقع خصوصاً در بخش مردان توفیق اجباری بود که قسمت ستاره‌های خوش‌آتیه کشورمان شد تا شاید بتوانیم از آنها پشتوانه‌هایی درجه یک برای تزریق به تیم بزرگسالان بعد از بازی‌های المپیک 2024 پاریس بسازیم. حضور جوانان در رقابت‌های قهرمانی بزرگسالان قاره آسیا قطعاً اتفاق خوبی برای آینده وزنه‌برداری ایران است اما‌ ای‌کاش این حضور در شرایط و حال و هوای بهتری برای پشتوانه‌های وزنه‌برداری رخ می‌داد زیرا عدم حضور سرمربی تیم ملی در رقابت‌های وزنه‌برداری بزرگسالان آسیا در تاشکند و بحث دلخوری پیش آمده بین او و اعضا کمیته فنی وزنه‌برداری شاید نشان از این دارد که خیلی هم این اعزام با برنامه قبلی و پیش‌بینی شده برای میدان دادن به جوانان و آتیه‌سازان وزنه‌برداری کشورمان نبوده است! بلکه این اعزام توفیقی اجباری بوده که بواسطه فراهم نشدن حضور و اعزام ستاره‌های نامدار وزنه‌برداری به رقابت‌های قهرمانی بزرگسالان آسیا به نام آنها نوشته شده است!
 
جوانان شانس مدال‌آوری دارند
ملی‌پوشان وزنه‌برداری کشورمان در دو بخش مردان و زنان عازم رقابت‌های آسیایی وزنه‌برداری (گزینشی المپیک 2024 پاریس) شدند. تیمی ناقص در هر دو بخش که به همین دلیل روی کسب سکو و امتیاز تیمی آن در این دوره از مسابقات نمی‌شود حساب کرد اما در بخش مدالی و انفرادی ما در هر دو بخش مردان و زنان با اینکه ترکیب جوانی به تاشکند اعزام شده است شانس مدال‌آوری داریم. عبدالله بیرانوند، علیرضا عباسپورو علی عالی‌پور سه ملی‌پوش جوان کشورمان در اوزان 81 و 89 کیلوگرم هستند که از از تیم جوانان به ترکیب بزرگسالان پیوستند. ریحانه کریمی، فاطمه کشاورز، الهه رزاقی، سیده‌الهام حسینی و کیژان مقصودی هم ملی‌پوشان دختر کشورمان هستند که در بخش زنان و در اوزان 71، 76، 81 و 87 کیلوگرم با هدایت کوروش باقری عازم تاشکند ازبکستان میزبان رقابت‌های آسیایی بزرگسالان شدند و دنبال کسب سهمیه برای زنان وزنه‌برداری ایران هستند. عبدالله بیرانوند، علیرضا عباسپورو علی عالی‌پور هر سه ملی پوش، اگرچه جوان هستند و از تیم جوانان به اردوی بزرگسالان رسیدند اما قطعاً اگر روی تخته بتوانند برنامه‌ کادر فنی را درست پیاده کنند، شانس کسب مدال آسیایی را در اوزان خود دارند. در دسته وزنی 81 کیلوگرم عبدالله بیرانوند با مجموع 335 کیلوگرم با 9 وزنه‌بردار دیگر از سراسر قاره کهن رقابت دارد. رقابتی که شاید بتوانیم در آن شانس مدال داشته باشیم. در دسته وزنی 89 کیلوگرم نیز علیرضا عباسپور و علی عالی‌پور به ترتیب با مجموع 360 و 350 کیلوگرم قرار است روی تخته بروند. این دو جوان خوش‌آتیه برای کسب مدال باید با 10 وزنه‌بردار از قاره آسیا برای مدال آسیایی دست و پنجه نرم کنند. این دو ملی‌پوش کشورمان نیز شانس مدال‌آوری در قهرمانی آسیا دارند.
 
رزاقی نزدیک به مدال
رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی زنان آسیا البته برای کاروان وزنه‌برداری کشورمان رنگ و بوی دیگری دارد. این رقابت‌ها بواسطه اینکه برای ما جدالی حساس برای ارتقای امتیازات المپیکی و تلاش برای کسب سهمیه ورودی و تاریخی به پاریس به شمار می‌رود، مطمئناً با رقابت مردان تفاوت زیادی دارد. برهمین اساس، کوروش باقری حساب ویژه‌ای روی شاگردانش برای کسب امتیازات المپیکی در این رویداد باز کرده است. هر چند کار سخت است و مسیر برای المپیکی شدن دختران وزنه‌برداری دشوار اما در این دوره از رقابت‌های آسیایی، در بین بانوان اعزامی به رقابت‌های قهرمانی آسیا الهه رزاقی در دسته وزنی 76 کیلوگرم به نسبت ریحانه کریمی، فاطمه کشاورز، سیده الهام حسینی و کیژان مقصودی شانس بیشتری برای کسب مدال در این دوره از رقابت‌های قهرمانی آسیا در تاشکند ازبکستان دارد. البته گروه رزاقی و رکوردهایی که در این دسته وزنی ثبت شده است، به نسبت اوزان دیگر، خصوصاً اوزان المپیکی رکوردهای پایین‌تر و سبک‌تری به نظر می‌رسد. از نظر امتیازی نیز برای المپیکی شدن، شرایط سیده‌الهام حسینی، فاطمه کشاورز و ریحانه کریمی بهتر است اما باید منتظر ماند و دید که چه شرایطی برای ملی پوشان کشورمان در هر دو بخش (مردان و زنان) رقم خواهد خورد.

جستجو
آرشیو تاریخی