صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و شانزده - ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و شانزده - ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۳

4 برش تاریخی از بـازی مقابل قطر

در انتظار تاریخ‌سازی شماره 5

محسن ذاکری
روزنامه نگار

قطر شاید آشناترین حریف ما در میان تیم‌های منطقه خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس باشد. تیمی که در تمام این سال‌ها بیشتر از هر رقیب دیگری آنها را ملاقات کرده‌ایم. تقسیم‌بندی AFC برای بازی‌های انتخابی جام ملت‌ها و جام جهانی همیشه عنابی‌ها را در کنار ما قرار داده و آنها را بدل به حریف تکراری ما کرده. در طول تاریخ 27 بار با قطر روبه‌رو شده‌ایم و خاطرات جذاب و شیرین زیادی را از این تقابل‌ها به یاد داریم. نبردی که تقریباً همیشه به سود ما بوده و این ما را به برد در بازی امروز خوشبین می‌کند. 4 برش از تقابل تاریخی ایران و قطر و بردهای دراماتیک ایران برابر رقیب عنابی ما را به دل تاریخ پرتاب می‌کند تا از دل آن پلی به سوی برد پنجم تاریخی بزنیم.

بازی برگشت با قطر در پیش‌مقدماتی جام جهانی 2006، یک درام تمام‌عیار در دوحه بود. تیم ملی بدون دایی مصدوم راهی دوحه شد. هر نتیجه‌ای جز برد، ما را به طور کامل از جمع مسافران آلمان خارج می‌کرد. برانکو به اصرار دادکان، خداداد عزیزی و وحید هاشمیان را به تیم ملی دعوت کرد.  مشکل از شب قبل از بازی استارت خورد که ابراهیم میرزاپور به دلیل مصدومیت، بازی را از دست داد تا مهدی رحمتی بی‌تجربه در حساس‌ترین بازی درون دروازه بایستد. صحنه راز و نیاز مهدی درون گل پیش از آغاز بازی که سوژه دوربین قطری‌ها شد، نشان می‌داد که گلر جوان آن روزهای تیم ملی چه استرسی دارد. تیم ملی با گل وحید هاشمیان جلو افتاد. قطر اما کامبک زد و در خانه 2 یک جلو افتاد. گل دوم آنها با اشتباه یحیی گل‌محمدی و ضربه او به تور دروازه رسید و سپس نوبت کامبک ما شد. آرش برهانی هنوز به زمین نیامده، گل مساوی را زد و سپس دوباره نوبت هاشمیان روی پاس خداداد شد؛ ایران 3- قطر 2. دو ستاره بیرون افتاده از تیم ملی کار را برای ما درآوردند.

در انتخابی جام جهانی 2014 شکست برابر لبنان در این کشور و سپس باخت خانگی برابر ازبکستان، تنها یک راه پیش روی کی‌روش و تیم ملی برای رسیدن به جام جهانی گذاشته بود: گرفتن هر 9 امتیاز تقابل با قطر، لبنان و کره جنوبی آن هم در شرایطی که فقط میزبان لبنان بودیم. تیم ملی در گام اول برابر قطر در دوحه قرار گرفت.  یک بازی متعادل که بالاخره در نیمه دوم، اتفاق اصلی‌اش رقم خورد. توپ جباری در تغییر مسیر حرکتش به مدافع قطری خورد، جلوی پای قوچان‌نژاد افتاد و ماشین گلزنی، وظیفه سازمانی‌اش را انجام داد.  همین یک گل برای بردن قطر کفایت کرد ولی ما خیلی خوش‌شانس بودیم که داور خطای مسلم پنالتی مسعود شجاعی روی اهمال‌های همیشگی‌اش را اعلام نکرد.

تیم ملی بعد از بردن بحرین، در بازی دوم مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا 2015 برابر قطر قرار گرفت. تیموریان بعد از دادن 2 پاس گل در بازی قبلی، این بار هم استارت تک گل بازی را زد. شروع قاسم برهان، دروازه‌بان قطر با کارگردانی تیموریان، مالکیت توپ را به ایران داد. توپ را دژاگه با یک پاس عرضی به آزمون رساند و حرکت «دنیس برگکمپ»ی شماره 20 و عبور محشرش از مدافع قطر با ضربه نوک پای آرامش به گوشه دروازه رفت و تبدیل به تنها گل بازی شد. در این صحنه، آندو با پرس وحشتناکش، توپ را از بازیکن قطر گرفت و سپس آن را درحالی که همه منتظر خارج شدنش از خط طولی بودند، با یک تکل در بازی نگه داشت و به دژاگه رساند.

تیم ملی مسیر رسیدن به جام جهانی 2018 روسیه را با رویارویی خانگی برابر قطر استارت زد. انتخاب یک داور ضعیف، فوتبال را به رینگ خونین تبدیل کرد. دعوای نکونام در تنها حضورش به عنوان عضو کادر فنی، منجر به اخراجش شد و همه چیز به هم ریخت. نمایشی به عنوان فوتبال در زمین چمن آزادی دیده نشد تا اینکه بازی به دقیقه 90 رسید.
درست بعد از این دقیقه بود که تیم ملی راه افتاد. اشتباه دروازه‌بان قطر، تور دروازه را با ضربه گوچی لرزاند و سپس شلیک ویژه علیرضا جهانبخش کار میهمان را تمام کرد. عبارت «چه گوچی‌ای داریم ما» که توسط گزارشگر بازی مطرح شد، این بازی و این جمله را بدل به یک کالت در فوتبال ایران کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی