صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و سیزده - ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و سیزده - ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۶

انتقاد داوران وزنه‌برداری به خاطر اعزام «حسین مقامی» به انتخابی المپیک

پیشکسوت «کشتی» نماینده ایران در آسیایی تاشکند!

ایران ورزشی- اگر چه وزنه‌برداری ایران در بخش داوری، داوران و پیشکسوتان درجه یک و نام‌آشنایی دارد که اغلب جزو قهرمانان نامدار پیشین وزنه‌برداری ایران نیز بودند اما مسئولین کمیته داوران و فدراسیون وزنه‌برداری ایران در حرکت و اقدامی عجیب و انتقاد برانگیز، مثل رقابت‌های آسیایی کره جنوبی و مسابقات جهانی عربستان، حسین مقامی دبیر پیشین فدراسیون و رئیس سابق هیأت وزنه‌برداری استان قزوین را که به‌جز سابقه مدیریتی در این رشته ورزشی، هیچ رزومه ورزشی در وزنه‌برداری ندارد و رشته تخصصی ورزشی‌اش (کشتی آزاد) بوده است را برای سومین مرتبه به عنوان نماینده داوری ایران به آسیایی تاشکند گسیل کرده است! تصمیمی تنش‌زا و حاشیه‌ساز که بلافاصله صدای اعتراض و انتقاد بسیاری از داوران درجه یکی بین‌المللی که جزو قهرمانان نامدار وزنه‌برداری ایران نیز بودند را نسبت به این اعزام فدراسیون درآورده است!
 
مقامی با چه پارامترهایی نماینده داوری وزنه‌برداری شد؟
رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی بزرگسالان آسیا انتخابی المپیک 2024 پاریس از دیروز رسماً به میزبانی شهر تاشکند در کشور ازبکستان آغاز شد. رقابتی مهیج و سرنوشت‌ساز برای مدعیان المپیکی وزنه‌برداری قاره آسیا تا بتوانند ضمن ثبت رکوردهای مجموع ایده‌آل شانس خود را برای المپیکی شدن افزایش دهند. سوای کاروان وزنه‌برداری ایران که قرار است با 3 وزنه‌بردار در بخش مردان و 5 ملی‌پوش در بخش بانوان در تاشکند حاضر شوند، فدراسیون وزنه‌برداری (حسین مقامی) دبیر پیشین فدراسیون وزنه‌برداری که جزو پیشکسوتان کشتی ایران است و سابقه ریاست هیأت وزنه‌برداری استان قزوین را نیز دارد بعد از رقابت‌های آسیایی کره جنوبی و مسابقات جهانی ریاض عربستان به عنوان نماینده جامعه داوری ایران به تاشکند اعزام کرده است! حال سؤال و انتقاد اصلی اغلب داوران ممتاز و درجه یک بین‌المللی کشورمان که سوابق درخشانی در امر قضاوت‌های بین‌المللی در رشته وزنه‌برداری دارند این است که کمیته داوران فدراسیون وزنه‌برداری ایران بر چه اساس و با استناد بر چه متر و معیاری (حسین مقامی) را از بین این همه داور نخبه و توانمند بین‌المللی کشورمان به مسابقات معتبر گزینشی المپیک اعزام می‌کند؟ مقامی در چند مسابقه داخلی(استانی، کشوری، لیگ و یا تورنمنت‌های بین‌المللی مثل جام فجر) که در چند سال گذشته برگزار شده است، حضور فعال داشته و قضاوت کرده است؟ پیشکسوت کشتی ایران که سابقه ریاست هیات قزوین و دبیری فدراسیون وزنه‌برداری را نیز دارد، چقدر مثل اغلب داوران کشورمان در سرما و گرما، با کمترین عایدی در رویدادهای داخلی داوری کرده است که حالا به خاطر اعزام به رویدادهای گزینشی المپیک با حمایت فدراسیون، به عنوان نماینده داوران کشورمان گزینه اصلی المپیکی شدن و قضاوت در بزرگترین رویداد ورزش جهان شده است؟
 
چه کسی پاسخگوی حق ضایع شده داوران مظلوم وزنه‌برداری است؟
قطعاً چون حسین مقامی در رقابت‌های قهرمانی آسیای کره جنوبی، رقابت‌های جهانی ریاض عربستان و حالا مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا در تاشکند ازبکستان که هر 3 رویداد گزینشی المپیک 2024 پاریس است، به عنوان نماینده داوری ایران اعزام شده است، او مسجل‌ترین گزینه برای قضاوت در رقابت‌های وزنه‌برداری المپیک پاریس خواهد بود. بنابراین سؤال از مسئولان فدراسیون وزنه‌برداری و کمیته داوری وزنه‌برداری این است، الان پاسخ حق مسلمی که از جامعه داوری وزنه‌برداری ضایع شده را چه کسی خواهد داد؟ حقیقتاً اگر جای فدراسیون وزنه‌برداری با کشتی عوض می‌شد، آیا جامعه داوری کشتی و مسئولین این مجموعه رخصت می‌دادند که یک پیشکسوت وزنه‌برداری که حالا در داوری کشتی هم مدرک گرفته است، بدون اینکه در رقابت‌های داخلی کشتی قضاوت کرده باشد و سابقه داوری داخلی در رویدادهایی مثل قهرمانی کشور یا لیگ و... را داشته باشد نماینده کشتی ایران در المپیک شود؟ این در حالی است که ما داوران شایسته‌ای همچون، استاد داود ملکی، استاد فاروق فیروزمندی، استاد حسن عربشاهی، علی ذیفهم و خیلی بزرگان دیگر را داشتیم و داریم که همه می‌توانستند، نمایندگان شایسته‌ای در مسیر المپیک برای ایران باشند، اما افسوس که آنها دیده نشدند و حقشان مثل آب خوردن ضایع شد. از این دست چراها و سؤالات بسیار است اما باید دید که حقیقتاً پاسخگوی حق ضایع شده از داوران مظلوم وزنه‌برداری در این شرایط چه کسی خواهد بود؟

جستجو
آرشیو تاریخی