جام هجدهم؛ بدون حتی یک «غول»

 وصال روحانـی
روزنامه نگار
با شروع بازی‌های دور سوم مرحله گروهی جام ملت‌های آسیای 2023 از امروز (دوشنبه 2 بهمن) ابهام‌های نه چندان کم‌شمار مرتبط با تیم‌های صعودکننده به مرحله حذفی این رقابت‌ها برطرف و طی سه روز پیش رو تمامی 16 تیم حاضر در این مرحله مشخص می‌شوند.
در گروه اول که امشب با انجام دو مسابقه جدول نهایی آن مشخص می‌شود، صعود قطر 6 امتیازی قطعیت یافته اما هر سه تیم دیگر (چین، لبنان و تاجیکستان) شانس‌هایی بیش و کم برای همراهی میزبان جام هجدهم در صعود به مرحله یک هشتم نهایی دارند. قطری‌ها با نتیجه‌ای که در دیدار امشب خود با چین می‌گیرند، سرنوشت این تیم را هم مشخص می‌کنند و از سوی دیگر تاجیکستان و لبنان در مسابقه‌ای رودررو تکلیف خود و یکدیگر را روشن می‌سازند. قطر فعلی هم به طور قطع و یقین تیم سال 2019 این کشور نیست که در خاک امارات جام ملت‌ها را فتح و نخستین قهرمانی‌اش را در این مسابقه‌ها تجربه کرد. با این حال اکرم عفیف ‌هافبک- مهاجم  این تیم که در بعضی روزها در پست مهاجم کاذب هم ظاهر می‌شود، بازیکن برجسته‌ای است و معزعلی آقای گل جام ملت‌های قبلی نیز هنوز برخی قابلیت‌های ویژه خود در گلزنی را از یاد نبرده است. از این گروه هر تیمی همراه با قطر بالا بیاید، هیچ شانسی برای قهرمانی ندارد و فقط می‌تواند خوراک آسان و قابل هضمی برای رقبایش باشد. در گروه‌های دیگر اوضاع مبهم است و حتی ژاپن و کره جنوبی باید حتماً در دیدارهای سوم خود برنده شوند تا صعودشان حتمی شود و استرالیای 6 امتیازی و صعود کرده از گروه دوم نیز تا به حال هر چیزی نشان داده الا تیمی که در قواره‌های قهرمانی باشد. به واقع کانگوروها بجز قهرمانی در دوره 2015 جام ملت‌ها که آن هم در خاک کشورشان برگزار شد، هرگز به عنوان نخست این رقابت‌ها نرسیده‌اند و البته تا پیش از کوچ از اقیانوسیه به آسیا در اواسط دهه 2000 هیچ گاه در پیکارهای آسیایی بخت‌آزمایی نکرده بودند. ایران هم مثل استرالیا و قطر 6 امتیازی و صعودش حتمی است اما لنگی‌هایی آشکار در کارش داشته است.
 قدر مسلم اینکه جام هجدهم ملت‌های آسیا هیچ غول آشکار و در اندازه‌های صد درصد قهرمانی نداشته و تا این مقطع از مسابقات تیمی غیرقابل دستیابی در میان 24 تیم حاضر در جام چهره نشان نداده است.

جستجو
آرشیو تاریخی