دروازه، پاشنه آشیل موریاسو

سامورایی‌های آبی از خاک برمی‌خیزند؟

آرمن ساروخانیان
روزنامه نگار
باخت دو بر یک ژاپن مقابل عراق بزرگترین شوک مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا بوده است. آنها پیش از این بازی یازده برد متوالی و 49 گل زده داشتند که مهم‌ترینش برتری 4 بر یک مقابل آلمان بود. باخت به عراق اما تردیدهایی را درباره بخت قهرمانی این تیم بوجود آورد و حالا همه منتظر دیدن واکنش شاگردان موریاسو در بازی سوم مرحله گروهی مقابل اندونزی هستند.
سرجیو اچیگو، کارشناس روزنامه «نیکان اسپورتس» درباره دلایل این شکست عجیب نوشت: «عراق با تمام وجود بازی می‌کرد، انگار که در یک فینال است. شاید ژاپنی‌ها به خاطر نتایج قبلی تصور می‌کردند که تیم بهتری هستند و بازی را آسان گرفتند. به هر حال آنها شروع خیلی کندی داشتند.»

ضعف درون دروازه
یکی از مشکلات بزرگ ژاپن درون دروازه است و زیون سوزوکی، دروازه‌بان 21 ساله در هر دو بازی مقابل ویتنام و عراق پراشتباه بوده. بازی مقابل عراق ششمین بازی ملی سوزوکی بود و برای همین موریاسو بعد از بازی سعی کرد به دروازه‌بان کم‌تجربه تیمش روحیه بدهد. سرمربی ژاپن گفت که انتظار دارد سوزوکی «خاطرات دردناک» این بازی را فراموش کند و برای ادامه تورنمنت نمایش مطمئن‌تری داشته باشد. او اضافه کرد: «وقتی کم‌تجربه هستید اشتباه می‌کنید و این درباره دروازه‌بانی یا هر قدمی در زندگی صدق می‌کند.»
دست موریاسو در این پست بسته است، چرا که دو دروازه‌بان دیگر ژاپن حتی از سوزوکی هم کم‌تجربه‌تر هستند. دایا مائکاوا فقط یک بازی ملی دارد و تایشی براندون نوزاوا، دروازه‌بان سوم حتی یک بار هم در تیم ملی بازی نکرده است. شوییچی گوندا، دروازه‌بان 34 ساله ژاپن در جام جهانی برای جام ملت‌ها خط خورد و شاید موریاسو حالا از این تصمیم پشیمان شده باشد.

مشکل جنگندگی
واتارو اندو، کاپیتان ژاپن معتقد است که آنها در شروع بازی با عراق میانه زمین را واگذار کردند. هافبک لیورپول گفت که آنها از دقیقه اول باید با تمرکز و آمادگی مناسبی بازی کنند: «می‌توان ساعت‌ها درباره مسائل تاکتیکی صحبت کرد، ولی برای بازی بعدی باید روی بدیهیات فوتبال مثل جنگندگی تمرکز کنیم.»
ژاپنی‌ها بیشتر جنگ‌های تن به تن را به بازیکنان عراق واگذار کردند و تکرار چنین نمایشی در ادامه مسیر به قیمت حذف این تیم پرستاره تمام خواهد شد.

بازگشت مصدومان
خبر خوب برای موریاسو بازگشت کارو میتوما، گوش برایتون است. او فصلی فوق‌العاده‌ داشته، ولی به دلیل مصدومیت دو بازی اول را از دست داد. تاکهیرو موریاسو، مدافع آرسنال هم مصدومیتی جزئی داشت و در بازی با عراق فقط در نیمه دوم به زمین رفت. انتظار می‌رود که او هم مقابل اندونزی در ترکیب اصلی باشد. موریاسو در بازی با عراق تغییراتی در ترکیب تیمش داشت که ناهماهنگی‌هایی بوجود آورد. بازی با اندونزی فرصتی است تا او پیش از ورود به مرحله حذفی به ترکیب ایده‌آلش برسد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی