صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و دو - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و دو - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۳

نقش ویژه بازیکنان دوملیتی در ترکیب کاساس

عراق مدیون چند دژاگه

امیر اسدی
روزنامه نگار
عراق در سال‌های اخیر کشوری جنگ‌زده بوده و همین مسأله باعث شده تا برخی از مردم برای ادامه زندگی راهی اروپا شوند. اتفاقی تکراری در این کشور که از سال‌ها قبل باب شده و اکنون هم ادامه‌ دارد. همین عامل عراق را به تیمی تبدیل کرده که معدن بازیکنان دوملیتی است. آنهایی که برای در امان ماندن از جنگ و خونریزی و موشک و ... راهی اروپا شدند و الان فرزندان‌شان را در ترکیب تیم ملی عراق می‌بینند. در تیمی که راهی جام ملت‌های آسیا شده، بازیکنان دوملیتی بسیاری حضور دارند که تعدادشان به انگشتان دو دست هم می‌رسد. نمونه‌های ایرانی آنها اشکان دژاگه، فریدون زندی، رضا قوچان‌نژاد، سامان قدوس و دنیل داوری هستند. در آلمان، سوئد و فرانسه متولد شده‌اند اما برای سرزمین مادری و پدری خود بازی می‌کنند. شاید یکی از دلایل پیشرفت فوتبال عراق همین مسأله باشد. در اروپا تعلیم می‌بینند و در آسیا بازی می‌کنند و ژاپن را هم شکست می‌دهند. به همین دلیل اسامی این بازیکنان که جملگی نقش ویژه‌ای در شکست ژاپن داشتند را مرور می‌کنیم.
رابین سولاکا (سوئد)
این مدافع مرکزی و ۳۱ ساله اغلب در لیگ سوئد بازی کرده و متولد این کشور اروپایی است.‌ سولاکا از سال ۲۰۱۵ به عضویت تیم ملی عراق درآمده و ۲۸ بار نیز به میدان رفته. او از جمله مدافعان کلیدی عراق است که این روزها بازی در لیگ برتر سوئد را تجربه می‌کند. او سابقه بازی در لیگ قطر را در کارنامه دارد.

حسین علی (سوئد)
دفاع راست ۲۱ ساله تیم ملی عراق که مقابل ژاپن هم در ترکیب اصلی حضور داشت، متولد مالمو در سوئد است. او همین چند ماه قبل پیراهن تیم ملی عراق را برای نخستین بار پوشید و در یک بازی رسمی شرکت کرد. حسین علی در تیم‌های پایه سوئد بازی کرده اما در رده بزرگسالان عراق را ترجیح داده. او با سابقه بازی برای اوربرو در سوئد، این روزها عضو باشگاه هیرنفین در لیگ هلند است.

فرانس پتروس (دانمارک)
۳۰ ساله است و متولد شهر آرهوس در دانمارک. یک دفاع وسط ۳۰ ساله که البته مقابل ژاپن به عنوان هافبک دفاعی وارد زمین شد و وظیفه داشت مینامینو را از کار بیندازد و او را خنثی کند. پتروس که سال‌هاست در عضویت تیم ملی عراق است، تا امروز ۸ بازی انجام داده. او که برای تیم‌های زیر ۲۰ و زیر ۲۱ ساله‌های سوئد بازی کرده، این روزها عضو باشگاه پورت در لیگ تایلند است.

آلان مهیدالدین (سوئد)
یکی از بازیکنان جوان تیم ملی عراق محسوب می‌شود. ۲۰ ساله است و متولد شهر گوته‌بورگ کشور سوئد. یک هافبک میانی که برای نوجوانان و جوانان سوئد به میدان رفته اما در رده بزرگسالان عراق را انتخاب کرده. مهیدالدین دو بازی ملی برای عراق انجام داده است. البته برای بازی با ژاپن فرصت حضور در زمین به مهیدالدین نرسید.

مرکاس دوسکی (آلمان)
یکی از بازیکنان خوب عراق محسوب می‌شود که البته هنوز به ترکیب اصلی نرسیده اما به عنوان بازیکن تعویضی اغلب راهی زمین می‌شود و بازی خوبی به نمایش می‌گذارد. دوسکی ۲۴ ساله است و متولد هانوفر در آلمان. یک دفاع چپ کلاسیک که برای باشگاه اسلواکو در لیگ اسلواکی توپ می‌زند و تا امروز در ۴ بازی ملی نیز برای عراق به زمین رفته است.

امیر العماری (سوئد)
بدون شک یکی از بازیکنان برتر زمین در بازی عراق و ژاپن، امیر العماری بود. هافبک میانی تیم ملی عراق که توانست در اغلب دوئل‌ها مقابل هافبک‌های سرشناس ژاپن به برتری برسد و نشان بدهد در ۲۶ سالگی به پختگی لازم رسیده است. العماری متولد یونکوپینگ است، برای تیم زیر ۱۹ ساله‌‌های سوئد بازی کرده اما در رده بزرگسالان ۲۶ بار در ترکیب عراق قرار گرفته. العماری عضو باشگاه هالمشتاد در لیگ سوئد است.

یوسف ایمن (آلمان)
یک بازیکن ریزنقش و تکنیکی در ترکیب عراق نظر خیلی از کارشناسان را به خود جلب کرد. نامش یوسف ایمن است، شماره ۷ تیم ملی عراق. ۲۰ ساله است و متولد اسن در آلمان اما تیم ملی عراق را برای بازی انتخاب کرده. ایمن حتی به تیم زیر ۱۹ ساله‌های آلمان هم دعوت شد و بازی کرد اما ترجیح داد عراق را در رده بزرگسالان انتخاب کند. او عضو باشگاه اینتراخت برانشوایگ در آلمان است و ۴ بازی ملی نیز برای عراق انجام داده.

احمد عباس (فرانسه)
یک هافبک نفوذی ۲۷ ساله است که خسوس کاساس او را گذاشته برای روزهای مبادا تا از توانایی‌هایش بهره ببرد. احمد عباس ۲۷ ساله در فرانسه به دنیا آمده و در باشگاه‌های این کشور فوتبال را آموخته. او با سابقه بازی برای تیم زیر ۱۸ سال فرانسه، این روزها عضوی از تیم ملی عراق در جام ملت‌های آسیا است. احمد عباس در باشگاه روئن در دسته‌های پایین لیگ فرانسه بازی می‌کند.

منتظر ماجد (سوئد)
این مهاجم آینده‌دار تنها ۱۸ سال دارد اما عضو تیم ملی عراق است. منتظر، یک وینگر توانا است که در این سن و سال توانسته نظر کاساس را به خود جلب کند. او در یونکوپینگ سوئد متولد شده و در دو رده زیر ۱۷ و زیر ۱۹ سال هم برای این کشور بازی کرده. منتظر ماجد برای هاماربی در لیگ سوئد به میدان می‌رود و البته یک بازی ملی هم برای عراق انجام داده است.

اقبال زیدان (انگلیس)
اقبال متولد شهر منچستر است و یکی از پدیده‌های فوتبال آسیا محسوب می‌شود. بازیکنی ۲۰ ساله که فوتبال را در آکادمی منچستریونایتد آموخت و توانست حتی به تیم اصلی هم برسد. او در مقطع فعلی به اوترخت در لیگ هلند قرض داده شده و برای این تیم بازی می‌کند. اقبال مقابل ژاپن فرصت بازی به دست نیاورد اما همچنان یکی از بازیکنان کلیدی کاساس محسوب می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی