صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و دو - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و دو - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۳

به دنبال تاریخ‌سازی با خسوس جذاب

کاساس: خوب هستیم اما نه در حد تیم‌هایی مثل ایران و استرالیا

فرخ حسابی
روزنامه نگار
خسوس کاساس مربی اسپانیایی عراق، یکی از چهره های کاریزماتیک رقابت‌های 2023 جام ملت‌های آسیا به حساب می‌آید. مربی خوش‌پوشی که جوان‌تر از 50 ساله‌ها به نظر می‌رسد و تیمش نیز نمایشی جذاب را ارائه می‌کند.
عراق طرفداران زیادی در قطر دارد، چه آنهایی که در این کشور زندگی می‌کنند و چه آنهایی که به عنوان مسافر و برای حمایت تیم ملی کشورشان به دوحه آمده‌اند. این تیم حالا بازی‌های خوبی نیز با پشتوانه این تماشاگران و البته تاکتیک‌های مربی خود ارائه می‌دهد و اوج آن نیز شکست دادن ژاپنی بود که شکست‌ناپذیر به نظر می‌رسید و مدعی جدی قهرمانی.
ورزشگاه اجوکیشن‌سیتی یا شهر آموزشی دوحه شاهد حضور پرشور طرفداران عراقی بود که گویی قبل از شروع مسابقه به خلق حماسه توسط تیم‌شان باور داشتند. بیرون ورزشگاه با هر کدام از عراقی‌ها که صحبت می‌کردیم به قدرت تیم‌شان اشاره می‌کردند و نگرانی بابت شکست خوردن مقابل ژاپن نداشتند.
نگرانی عراقی‌ها بیشتر راجع به مربی‌شان بود، البته آنها به توانایی‌های خسوس کاساس باور داشتند اما معتقد بودند اختلاف او با یکی دو بازیکن سرشناس و دعوت نکردن از ستاره‌ای مثل دانیلو السعید که بزرگ شده سوئد است و در حال حاضر در نروژ بازی می‌کند، می‌تواند به کاساس و تیمش در این تورنمنت ضربه بزند. البته آنها از نمایش تیم و نتیجه‌ای که عراق در بازی اول مقابل اندونزی به دست آورده بود (برد 3-1) راضی بودند.
کاساس که بیشتر متخصص استعدادیابی و کار در تیم‌های پایه بوده، بعد از کار به عنوان دستیار خاوی گراسیا در تیم واتفورد در لیگ برتر انگلیس و سپس حضور در تیم ملی انگلیس به عنون دستیار لوئیس انریکه و روبرت مورنو، تصمیم گرفت چالش سرمربیگری در رده بزرگسالان را با تیم ملی عراق آغاز کند و در این راه شروع خوبی نیز داشته است.
شیرهای بین‌النهرین با این برد ارزشمند مقابل ژاپن، حضور خود در مرحله یک هشتم نهایی را تضمین کردند و کاساس بعد از بازی نمایش تیمش را «تقریباً بی‌نقص» خواند: «امروز یک روز بزرگ برای مردم عراق است اما برای ما فقط یک برد است. ما شش امتیاز داریم اما باید به ویتنام فکر کنیم. بازیکنانم باهوش هستند و می‌دانند که این تورنمنت چقدر سخت است. در چنین تورنمنت‌هایی یک اشتباه مساوی است با خداحافظی. در مورد عملکرد تیم عراق می‌توانم بگویم که در بازی فوتبال نمایش بی‌نقص وجود ندارد. غیرممکن است که بتوانید عالی و بدون عیب باشید اما ما چیزی نزدیک به یک نمایش بی‌نقص را ارائه کردیم.»
در نشست خبری بعد از بازی او دو سؤال پرسیدیم، یکی در مورد عدم دعوت از دانیلو السعید که باعث انتقاد از او شده بود و دیگری اینکه آیا عراق را حالا با این برد جزو مدعیان قهرمانی می‌داند؟ چرا که خسوس قبل از شروع مسابقات جام ملت‌های آسیا گفته بود که امیدوار است عراق بتواند حماسه قهرمانی سال 2007 در جام ملت‌های آسیا را بار دیگر تکرار کند.
سرمربی اسپانیایی با زیرکی خاصی سعی کرد سؤال اول ما را جواب ندهد و مستقیم به سراغ سؤال دوم رفت و در مورد مدعیان قهرمانی جام حرف زد و اسم ایران را نیز آورد.
کاساس گفت: «به نظر من مدعیان قهرمانی تیم‌های ژاپن، استرالیا، کره جنوبی و ایران هستند. بله ما تیم خوبی داریم و امروز هم مقابل ژاپن به برد رسیدیم اما ژاپن تیم بسیار بزرگی است و من همچنان این تیم را یکی از شانس‌های قهرمانی می‌دانم. آنها بازیکنان بسیار خوبی دارند، کافی است به ترکیب اصلی و حتی نیمکت این تیم نگاه کنید و ببینید که اکثر بازیکنان آنها که در لیگ‌های معتبر اروپایی مثل لیگ برتر انگلیس، بوندس‌لیگا و لیگ فرانسه بازی می‌کنند بسیار قدرتمند هستند. تیم ما برنده شد اما قطعاً عراق را نمی‌توانیم جزو مدعیان قهرمانی بدانیم، ما فقط سعی می‌کنیم مثل امروز بهترین نمایش خود را ارائه دهیم اما همچنان معتقد هستم که ژاپن، ایران، استرالیا و کره جنوبی مدعیان بزرگ جام هستند.»
رسانه‌های اسپانیایی نیز به تمجید از کاساس پرداختند و نوشتند: «کاساس جام ملت‌های آسیا را با عراق منفجر کرد». این رسانه‌ها به حضور الخاندرو وارلا در کادر فنی کاساس نیز اشاره کردند و نوشتند تیم عراق با کادر اسپانیایی خود می‌تواند اتفاقات بزرگی را رقم بزند: « تیم ملی عراق پس از غلبه بر تیم ژاپن، نامزدی قاطع خود را برای قهرمانی جام ملت‌های آسیا در سال 2024 ارائه کرده است و می‌تواند شگفتی‌ساز بزرگ این مسابقات باشد. خسوس کاساس و آلخاندرو وارلا در رأس تیم ملی عراق آماده‌اند تا یک تاریخ‌سازی بزرگ را با این تیم رقم بزنند.»

جستجو
آرشیو تاریخی