شمارش معکوس برای جدال وزنه‌برداران قاره کهن در ازبکستان

اولویت اصلی اعزام پشتوانه‌ها به تاشکند

رضا عباسپور
روزنامه نگار

رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی بزرگسالان قاره آسیا انتخابی المپیک 2024 پاریس، از اوایل بهمن‌ ماه در شهر تاشکند کشور ازبکستان شروع می‌شود. رقابتی مهیج و سرنوشت‌ساز برای ما و رقبای آسیایی که مدعی سهمیه المپیک پاریس هستند. البته با این تفاوت که ما تقریباً در 3 وزن (89، 102 و 102+ کیلوگرم) که برای حضور در بازی‌های المپیک روی آن حساب باز کردیم شرایط نرمال و خوبی داریم و مسیر را برای حضور ملی‌پوشان خود در المپیک پاریس در این سه دسته وزنی المپیکی هموار ساختیم. اما برخی رقبای آسیایی شرایطی متفاوت نسبت به ما داشته و همچنان باید برای تثبیت سهمیه‌های المپیکی خود تلاش کنند. بنابراین و به احتمال فراوان کادرفنی تیم ملی وزنه‌برداری در رقابت‌های آسیایی تاشکند به جای استفاده از نفرات اصلی خود، به جوانان جویای نام و باانگیزه فرصت بدهد تا با درخشش در پیکارهای قهرمانی بزرگسالان آسیا عیار خود را نسبت به رقبای قدرتمند ما در قاره کهن مشخص کنند.
 
اعتماد به جوانان، اتفاقی خوب برای آتیه وزنه‌برداری
شمارش معکوس برای اعزام تیم ملی وزنه‌برداری مردان و زنان کشورمان به رقابت‌های قهرمانی بزرگسالان قاره آسیا انتخابی المپیک 2024 پاریس آغاز شده است. یکی از تورنمنت‌های معتبر در قاره کهن که به خاطر انتخابی سهمیه المپیک، قطعاً برای مدعیان کسب سهمیه و حضور در آوردگاه فرانسه اتفاقی مهم و حیاتی به شمار می‌رود. این رقابت قاره‌‌ای البته اگرچه برای ما نیز به عنوان یکی از مدعیان همیشگی کسب سکوهای قهرمانی در قاره آسیا مهم به شمار می‌رود، اما با توجه به اینکه ما برای سهمیه کامل؛ 3 سهمیه بخش مردان مشکل خاصی نداریم و تقریباً در اوزان 89، 102 و 102+ کیلوگرم سهمیه‌های خود را قطعی کردیم، خیلی دغدغه‌ای برای اعزام نفرات اصلی و شاخص خود به تاشکند ازبکستان نخواهیم داشت. بنابراین در این بین طبق آنچه که نظر کادرفنی تیم ملی وزنه‌برداری نیز هست، احتمالاً در این دوره از رقابت‌های آسیایی به جای نفرات اصلی به پشتوانه‌های پر امید و جوان وزنه‌برداری ایران فرصت داده شود تا در این دوره از مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا بتوانند ضمن کسب تجربه ایده‌آل برای خود، محکی جدی در رده سنی بزرگسالان خورده و عیارشان را در مصاف با رقبای قدرتمند آسیایی سنجش و ارزیابی کنند. مطمئناً اعتماد به برخی ستاره‌های جوان که همین چند وقت پیش در رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان خوش درخشیدند و با نظر مساعد سرمربی تیم ملی به اردوی آماده‌سازی بزرگسالان در شهر چالوس دعوت شدند، همینطور اعزام آنها به رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی بزرگسالان آسیا، اولاً می‌تواند محکی جدی باشد برای سنجش عیار آتیه‌سازان وزنه‌برداری در کورس رقابت با همتایان بزرگسال آسیایی خود، هم اینکه این اتفاق قطعاً باعث بالا رفتن اعتماد به نفس جوانان وزنه‌برداری کشورمان شده و آنها را برای آینده آماده‌تر و باتجربه‌تر از قبل می‌کند. وزنه‌برداران خوش‌آتیه‌ای همچون آریا پایدار، علیرضا نصیری و کوروش زارع و برخی دیگر از چهره‌های شاخص رده سنی جوانان که مطمئناً بعد از بازی‌های المپیک 2024 پاریس سکان وزنه‌برداری ایران در رده سنی بزرگسالان را باید به آنها سپرد.
 
تدارک ویژه میزبان برای حفظ جام قهرمانی در خانه
ازبک‌ها که همواره در ادوار گذشته ثابت کردند که میزبانی شایسته برای برگزاری رقابت‌های مختلف بین‌المللی خصوصاً در رشته وزنه‌برداری هستند، حالا هم با پذیرفتن میزبانی مسابقات قهرمانی آسیای بزرگسالان دنبال تثبیت سهمیه‌های المپیکی خود و حفظ جام قهرمانی در خانه هستند. تیم ملی وزنه‌برداری ازبکستان تقریباً با ترکیب اصلی خود در تاشکند روی تخته می‌رود و قطعاً حریفی سرسخت است برای تمامی مدعیان نامدار در اوزان مختلف و بخش تیمی در رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی آسیا. البته در این بین نباید از قدرت تیم‌های ملی ایران، ژاپن، چین، قزاقستان، تایلند، هند و... برای صید جام قهرمانی تیمی به سادگی عبور کرد.
 
 تاشکند، فرصت طلایی برای بازگشت جا مانده‌ها به مسیر المپیک
اگرچه ما در دسته وزنی 102 کیلوگرم با توجه به قرار گرفتن رضا دهدار در رده هشتم رنکینگ المپیکی این دسته وزنی تقریباً خیال‌مان راحت است از اینکه می‌توانیم سهمیه ورودی این دسته وزنی را نیز داشته باشیم. اما با توجه به حضور رسول معتمدی و مهدی کرمی در این دسته وزنی و نگاه ویژه سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری به این دو ملی‌پوش عنواندار، همینطور متزلزل بودن جایگاه هشتمی ما در این دسته وزنی و در رنکینگ المپیک، شاید برای جا مانده‌هایی مثل معتمدی و کرمی از کورس کسب سهمیه، مسابقات آسیایی تاشکند ازبکستان، فرصتی طلایی برای این دو ملی‌پوش خصوصاً رسول معتمدی باشد برای اینکه بتوانند با ثبت بهترین مجموع خود در دسته وزنی 102 کیلوگرم شانس بازگست به گردونه ورودی المپیک را پیدا کرده و رقابت خود با رضا دهدار در این دسته وزنی را برای المپیکی شدن به اوج خود برسانند. در صورتی که رسول معتمدی و مهدی کرمی برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا انتخاب شده و در تاشکند بتوانند رکوردهای مجموع خوبی برای خود ثبت کنند، باید تا جام جهانی 2024 پوکت تایلند منتظر بمانیم و ببینیم در نهایت کدام‌یک از این 3 ملی‌پوش می‌توانند جواز نهایی و قطعی حضور خود را در بازی‌های المپیک 2024 پاریس حتمی و رزرو کنند. در شرایط فعلی وضعیت رضا دهدار از دو گزینه دیگر خیلی بهتر و جلوتر است. اما باز هم باید منتظر ماند و دید که چه شرایطی در مسیر پیش رو برای این سه ملی‌پوش رقم می‌خورد و کدام‌یک نماینده المپیکی ایران در دسته وزنی 102 کیلوگرم می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی